BMW Group ökar på alla marknader förutom Kina. Det berättar fordonsgruppen i en kvartalsrapport för årets tre första månader. Mest ökar elbilar, och särskilt i Europa. Exempelvis var en av tre Minis sålda i Europa helt eldrivna under kvartalet.
Under det första kvartalet levererade BMW Group totalt 109 516 elbilar som bar något av emblemen BMW, Mini eller Rolls-Royce. Under de tre månaderna ökade elbilarna med 32,4 procent globalt jämfört med föregående år.
I Europa ökade elbilarna från de tre märkena med hela 64,2 procent.
– BMW Groups tekniköppna strategi visar sig vara framgångsrik. Våra produkter vinner kundernas förtroende världen över, oavsett drivlina, och vi ser särskilt positiv utveckling tack vare de nya MINI-modellerna. Framför allt de helt eldrivna varianterna, säger Jochen Goller, medlem i BMW AG:s koncernledning med ansvar för kunder, varumärken och försäljning.

Under årets första kvartal nådde BMW Group en stor milstolpe. Sedan introduktionen av BMW i3 2013 har gruppen levererat totalt 1,5 miljoner elbilar.
Under perioden januari till mars i år levererade BMW totalt 86 449 elbilar och Mini levererade totalt 22 812 elbilar. Rolls-Royce levererade några hundra exemplar av sin elbil Spectre.
Kvartal 1 2025 | Jämfört med förra året | |
BMW Group Automotive | 586 149 | -1.4% |
BMW | 520 142 | -2.0% |
BMW M GmbH | 50 494 | +5.0% |
MINI | 64 626 | +4.1% |
BMW Group elektrifierat | 157 495 | +28.5% |
BMW Group elbilar | 109 516 | +32.4% |
Rolls-Royce | 1 381 | -9.4% |
BMW Motorrad | 44 609 | -3.9% |
Kommentera