StoreDots banbrytande elbilsbatteri med kylning på cellnivå för ultrasnabb laddning

Batteritillverkaren StoreDot demonsterar nu ett nytt koncept av sitt egenutvecklande extremt snabbladdande batteri XFC. Det nya konceptet får en helt ny design och paketering av cellerna som man kallar för cell-to-pack.

Det innebär att StoreDot monterar cellerna direkt i batteripaketet. Genom ett egenutvecklat kylningssystem som är integrerat i varje enskild cell kan StoreDot också leverera en förbättrad värmehantering. Det är en förutsättning för den snabbladdande teknologin som är själva kärnan i StoreDots batteriteknologi.

– Som pionjären inom XFC-batteriteknologi är vi fast beslutna att leverera extrem snabbladdningskapacitet, från cellnivå, till packning, till fordon. Genom att ta ett helhetsgrepp har vi utvecklat ett koncept som förbättrar packningseffektiviteten och batterilivscykeln, samtidigt som det gör det möjligt för elbilsägare att ladda lika snabbt som att fylla på bensin, kommenterar Doron Myersdorf, VD för StoreDot.

Målet som StoreDot har är att leverera ett batteri som ska kunna fylla på med 160 kilometer i räckvidd på endast fem minuter när batteritekniken går i serieproduktion senare i år. Och det även vid höga batterinivåer.

Tekniken ska StoreDot sedan förfina, och till 2026 kommer det vara möjligt att ladda på med 160 kilometer på fyra minuter. Till 2028 är sedan målet att klara det på endast tre minuter.

StoreDot ska demonstrera sin teknik i världens första elbil med ett XFC-batteri under 2024. Både Polestar och Volvo har investerat i företaget. Även fordonstillverkare som Daimler, VinFast och Ola Electric har investerat i företaget.

Nyhetsbrev
Håll dig uppdaterad med Allt om Elbils nyhetsbrev. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.