Elbilsregisteringen skjuter i höjden i Storbritannien, och under årets första kvartal var en av fem nya bilar en elbil. Totalt registrerades det 120 191 elbilar i landet under kvartalet vilket var det högsta antalet bland alla länder i Europa.
Men det är inget som den brittiska regeringen är helt nöjda över. Bland annat finns det en lyxskatt på nya bilar som de menar håller tillbaka försäljningen. Det på alla bilar som kostar över 515 000 kronor, vilket också inkluderar elbilar.
Den brittiska regeringen överväger nu att ändra eller slopa det så kallade ”lyxbilstillägget”. Det enligt ett brev från Labour-partiets transportminister Lilian Greenwood, rapporterar Auto Express. Men endast för elbilar. Syftet är att göra det lättare för konsumenter att köpa elbilar.
Justeringen kan som tidigast komma till hösten med den nya höstbudgeten. Bakgrunden till brevet är en förfrågan från parlamentsledamoten Ben Maguire som i sin tur kontaktats av en bilhandlare i sin valkrets som uttryckt en oro över de negativa effekterna som Storbritanniens elbilsmål ger.
Målet är att nå 80 procent elbilar till 2030, för att sedan nå 100 procent elbilar till 2035. Och under perioden 2030 till 2035 kommer man endast tillåta hybrider utöver elbilar. Alltså stoppas bilar med enbart bensin- och dieseldrift helt och hållet.
Detta är något som oroar handlarna, då de menar att det finns en osäkerhet och att kvoterna av bensin- och dieselbilar inte räcker till under det hårda regelverket som kallas för ZEV Mandate. Redan 2024 fick handlarnas försäljning av bensin- och dieselbilar ransoneras för att uppfylla mandater.
Genom att slopa lyxskatten på elbilar vill Greenwood nu göra det mer överkomligt att också köpa dyrare elbilar som oftast är större och erbjuder längre räckvidder vilket kan uppfylla fler konsumentkrav.
Greenwood uttrycker dock att ett kommande undantag för lyxbilstillägget paradoxalt nog tillfälligt också kan skapa ytterligare osäkerhet på marknaden på kortare sikt då kunder väntar med sina bilköp i hopp om skattesänkningar.
Enligt Autocar är trycket på regeringen att agera tidigare därför betydligt större, och helst redan innan höstbudgeten. Det för att ge klarhet åt både konsumenter och bilindustrin, lyder motiveringen.
Största elbilsmärkena i Storbritannien Q1 2025
Tesla leverade flest bilar i Storbritannien under årets första tre månader med en marknadsandel på 10,69 procent av alla levererade elbilar. Ökar mest på topplistan gör däremot Volkswagen som knep en tredjeplats.
Bilmärke | Jan-mars 2025 | Marknadsandel av elbilar | Förändring mot i fjol |
---|---|---|---|
Tesla | 12 632 | 10,69% | -3,54% |
BMW | 10 244 | 8,67% | -1,83% |
Volkswagen | 8 728 | 7,39% | 4,23% |
Audi | 7 532 | 6,38% | -0,27% |
Kia | 6 836 | 5,79% | 0,16% |
Mercedes-Benz | 5 981 | 5,06% | -1,74% |
Peugeot | 5 950 | 5,04% | 1,68% |
BYD | 5 232 | 4,43% | 2,93% |
Vauxhall (Opel) | 5 051 | 4,28% | -0,42% |
Skoda | 4 670 | 3,95% | 1,56% |
Statistikkälla: New AutoMotive.
Kommentera