I helgen var det dags för eCarExpo i Göteborg och mässan var utan tvekan en succé. På plats fanns bland annat 16 Sverigepremiärer som lockade storpublik. Många av nyheterna stod de kinesiska nykomlingarna för. Bland annat BYD, Nio, Lotus och Hongqi som kommit till Sverige under hösten.
Hongqi var ett de kinesiska bilmärkena som lockade storpublik under mässan. Den stora och uppseendeväckande suven Hongqi E-HS9 var svår att missa. Reaktionerna var blandade hos de besökarna jag talade med. En stor del tyckte den var för prålig medan andra lockades av den unika och oblygsamma framtoningen. Alla var överens om att stolarna var riktigt sköna.
Några elbilar på plats stack dock ut mer än andra. Här kommer de höjdpunkterna jag fastnade för. Missa inte heller intervjun med en annan elbilsexpert längst ner i artikeln!
Lotus Eletre
Ett kort kliv från Hongqis vattendelare fanns något som väckte ett ha-begär hos de flesta. Numera Geely-ägda Lotus visade upp sin nya hypersuv Lotus Eletre.

Intill den röda utställningsbilen ringlade sig köerna stundvis långa med besökare som ville få en närmare titt på elbilen.
Lotus bjuder på en en sportig och läcker suv med imponerande hög kvalitetskänsla och nästan 1000 hästkrafter. Det är väl det minsta man kan begära med ett baspris på mellan 1,1 och 1,7 miljoner kronor beroende på utförande.

Som många andra elbilar som riktar in sig i ett dyrare premiumsegment så rådde det också rejält med skärminflation i Eletre. En stor (nästan för stor) central skärm, sidospeglar i form av skärmar samt en smal skärm i instrumentbrädan för både föraren och passageraren.

Ibland skulle det ju kunna vara lite skönt med skärmfri tid. I minst om man kanske vill koppla av i baksätet? Men även här fanns det rejält med digitala distraktioner i form av en skärm med en hel del funktioner. Skärmen bak gick dock att släcka ner och fälla undan, så allt är kanske förlåtet?
Nio lockade publik

En annan biltillverkaren som lockade rejält med besökare till sin monter var nykomlingen Nio. Här visade man bland annat upp Nio EP9, en rekordsättande elbil som bara finns i 16 exemplar.
Om Nio EP9 var dragplåstret, så var det egentligen de nylanserade bilmodellerna ET7, ET5 och EL7 som Nio ville visa upp. Detta är de tre första modellerna som Nio valt att lansera på den svenska marknaden. På plats fanns det också möjligheten att provköra Nio ET7.
Undertecknad tog själv en kort tur genom Göteborg med Nio ET7. De första intrycken är en tyst och komfortabel åktur i en stilren och omsorgsfullt inredd interiör i en elbil som uppleves ganska stor. Jag behöver ge mig ut på en längre provtur framöver innan jag kan uttala mig mer om modellen i större utsträckning.
Även om Nios prenumerationsmodell initialt fick rejält med kritik är det nu ändå den modell som lockar kunder, berättade Nios representanter på plats.
Volkswagen ID. Space Vizzion

Det koncept som antagligen gjorde störst avtryck på eCarExpo var utan tvekan Volkswagen ID. Space Vizzion. Volkswagens koncept på en helt eldriven kombi.

Med en räckvidd på upp till 600 kilometer, rymlig interiör och ett stort bagage kan den definitivt bli en succé i kombi-Sverige. Volkswagen tror på stora framgångar i tjänstebilssektorn när modellen lanseras 2024.

Konceptet är väldigt futuristiskt och konceptuellt. Konceptbilen är egentligen en av de äldre konceptbilarna från Volkswagen. Det mesta tyder väl på att den produktionsklara bilen inte alls blir lika lik konceptet. Men vi kan alltid hoppas – de eldrivna longboardsen i bagaget är väl dock inget måste-krav om vi nu måste tvingas kompromissa bort något. Det senare konceptet ID. Aero som är en sedanvariant av det här konceptet kanske kan ge oss en lite mer tydlig fingervisning om designriktningen för kombin.
Hyundai IONIQ 6

En av de större nyheterna på plats var också utan tvekan den nu Sverigeaktuella Hyundai IONIQ 6. Denna strömlinjeformade elbil står i direkt kontrast till Hyundais andra kantiga elbilsmodell IONIQ 5 som också fanns på plats.
De två modellerna är verkligen varandras motpoler exteriört men med samma gedigna elbilsplattsform under plåten. Min personliga favorit är IONIQ 6 trots sitt kontroversiella utseende. Det är nämligen just fördelarna som det för med sig som jag gillar.
Det här formatet tar full hänsyn till energieffektiviteten och maximerar potentialen med drivlinan vilket ger mer en bättre räckvidd per tillförd energimängd än många andra elbilar på marknaden idag. Helt klart rätt väg att tänka i en mer hållbar framtid.
Möte med branschkollegan Christoffer från Guiden om elbil

Jag var inte den enda Kristofer som bevakade elbilarna på bilmässan. Min namne (med annan stavning) Christoffer Gullin från Guiden om elbil fanns också på plats. Jag passade på att fråga han om hans favoriter på mässan:
– Eftersom vi sitter i Volkswagens monter nu skulle jag säga ID. Buzz och ID. Space Vizzion. Space Vission är mycket snyggare än det som Audi (också en kombi) visade upp i april (på eCarExpo Stockholm). Den ser jag riktigt mycket fram emot och nu ska det ju komma en sedan redan nästa år, så det är inte allt för långt bort. Men också ID. Buzz, det är ju verkligen ”buzz word of the year” för elbilar. Två riktiga stora kandidater, svarar Christoffer.
Han berättar också att han är barnsligt förtjust i Lotus Eletre:
– Lotus som suv kan man tycka vad man vill om. Men den sticker ut, den har vågat ta lite nya former. Jag har varit ganska tydlig med vad jag tycker om Polestar 3, den tycker jag är ganska tråkig… där tycker jag Lotus vågat mycket mer, säger Christoffer.

Till en bredare målgrupp lyfter Christoffer fram två modeller som han tror kommer bli framgångsrika. Bland annat tror Christoffer på mindre kompakta modellen MG4 som en given hit, men också suven BMW iX1. Så varför BMW iX1?
– För att i Sverige älskar vi små suvar. Det är ganska tydligt. På min kanal har jag fått väldigt många frågor om just BMW iX1. Den känns väldigt bra prisatt också. Så den kommer vi se en hel del av under 2023, avslutar Christoffer.
Om du vill följa Christoffer och se mer av han kan jag rekommendera hans Youtube-kanal Guiden om elbil.
Kommentera