För sjätte året i rad har M Sverige granskat utbyggnaden av publika laddstolpar i Sverige. För första gången går nu utbyggnaden av laddstolpar snabbare än ökningen av antal elbilar. Men trots det saknas omkring 26 000 laddstolpar i landet för att uppnå rekommendationen 10 elbilar per laddstolpe.
– Laddstolpar är en grundläggande förutsättning för att kunna köpa och köra en elbil. Det är glädjande att laddstolparna har ökat så kraftigt, men det är fortfarande ett stort gap till vad som är en acceptabel nivå, säger Carl-Erik Stjernvall, hållbarhetsansvarig på M Sverige.
Tre län i Sverige uppfyller kraven. Dessa är Gotland, Jämtland och Blekingen. Bäst är utbyggnadstakten i Blekinge, Gotland och Halland. Väl värt att notera är att Blekingen har gått från en bottennotering till att nu vara snabbast.
– Antalet laddstolpar i Blekinge har ökat med 145 procent, det är bra jobbat och ett tecken på att våra länsvisa granskningar haft effekt, säger Carl-Erik Stjernvall.
För att göra elbilar tillgängliga för alla krävs satsningar i det publika laddnätet eftersom utbyggnaden i allmännytta, bostadsrättsföreningar och samfälligheter också är mycket bristfällig.
Här byggs det mest laddstolpar
Län | 2023 | 2022 | Ökning |
---|---|---|---|
Blekinge län | 542 | 221 | 145 % |
Dalarnas län | 1002 | 589 | 70 % |
Gotlands län | 500 | 212 | 136 % |
Gävleborgs län | 765 | 558 | 37 % |
Hallands län | 1286 | 607 | 112 % |
Jämtlands län | 727 | 597 | 22 % |
Jönköpings län | 777 | 426 | 82 % |
Kalmar län | 630 | 389 | 62 % |
Kronobergs län | 533 | 278 | 92 % |
Norrbottens län | 508 | 355 | 43 % |
Skåne län | 3803 | 2472 | 54 % |
Stockholms län | 8857 | 4565 | 94 % |
Södermanlands län | 472 | 316 | 49 % |
Uppsala län | 625 | 527 | 19 % |
Värmlands län | 657 | 511 | 29 % |
Västerbottens län | 578 | 403 | 43 % |
Västernorrlands län | 576 | 382 | 51 % |
Västmanlands län | 542 | 355 | 53 % |
Västra Götalands län | 7451 | 3386 | 120 % |
Örebro län | 648 | 344 | 88 % |
Östergötlands län | 1126 | 726 | 55 % |
Riks, snitt | 32605 | 18219 | 69 % |
Kommunerna har ett ansvar
M Sverige trycker på att utbyggnaden behöver gå snabbare. Här menar branschorganisationen att kommunerna har ett övergripande ansvar men också att de behöver mer stöd i frågor som rör laddinfrastruktur. Många kommuner vet inte vad som gäller, eller vad de kan göra för att förbättra situationen.
– Många kommuner ligger fortfarande efter och behöver öka takten i utbyggnaden. Alla måste bidra till att underlätta för bilister att ladda sina bilar, säger Carl-Erik Stjernvall.
Största bristen på laddstolpar sett till antalet finns i Stockholm, Skåne och Västra Götalands län. Bara Stockholm behöver 13 000 nya laddstolpar för att täcka dagens behov. Lägst antal i förhållande till laddbara bilar har Stockholm, Uppsala och Södermanlands län. Uppsala län har ökat antalet laddstolpar allra minst, bara 19 procent fler.
De laddbara bilarna ökade mest i Norrbotten, Västernorrland och Gävleborg under 2023.
Kommentera