Audi inleder 2025 med en blandning av framsteg och utmaningar. Det berättar man i samband med redovisningen av sin senaste kvartalsrapport för årets tre första månader. Det som lyfter företaget är främst Audis utbud av elbilar.
Trots det globala konjunkturläget, tuffare konkurrens och politisk osäkerhet ökade Audi sin omsättning med 12,4 procent till 15,4 miljarder euro under det första kvartalet. Den starka efterfrågan på elbilar är tydlig, med en leveransökning på 30,1 procent globalt.
Audi sålde 46 371 elbilar under kvartalet, med särskilt stora ökningar i länder som Frankrike, Schweiz och Tyskland. Beställningarna i Västeuropa ökade med hela 86 procent för elbilar vilket visar att företagets modelloffensiv från 2024 nu börjar ge resultat.
De största ökningarna såg man i Frankrike (+169 procent), Schweiz (+120 procent), Nederländerna (+87 procent), Norge (+64 procent) och på hemmamarknaden Tyskland (+59 procent). I Sverige var ökningen 30 procent.
Samtidigt visar siffrorna att Audi har mer arbete framför sig, poängterar man. Rörelseresultatet landade på 537 miljoner euro medan kassaflödet blev negativt på minus 61 miljoner euro till följd av investeringar och förvärv.
– De första månaderna av 2025 innebar att vi tog avgörande steg för att ompositionera vårt företag. Det inkluderar den överenskommelse om framtiden som slöts mellan företagsledningen och företagsrådet i mars, med målet att öka produktivitet, snabbhet och flexibilitet på våra tyska anläggningar, kommenterar VD Gernot Döllner.
– Året kommer fortsatt att vara mycket utmanande på grund av det globala ekonomiska läget. Men Audi har börjat genomföra sin strategi och levererar enligt plan. Vår modellsatsning når nu steg för steg ut på de globala marknaderna. Vi är särskilt uppmuntrade av försäljningen och orderingången för våra nya elbilar, summerar Gernot Döllner.
Totalt uppgick leveranserna (alla drivlinor) till 383 401 fordon. En minskning med 3,4 procent jämfört med samma period förra året.
Kommentera