Det är personbilarna som leder omställningen till eldrift i Sverige idag. Hittills i år står de eldrivna personbilarna för 25 procent av alla nya bilar. Men nu tar också försäljningen av eldrivna lätta lastbilar fart.
Under februari var 11,6 procent av alla nya lätt lastbilar helt eldrivna. Under januari och februari registrerades det totalt 535 eldrivna lätta lastbilar i Sverige. Motsvarande siffra i fjol var 229 stycken.
Under de senaste månaderna har flera nya modeller introducerats på marknaden. Det har bidragande del till den stora ökningen noterar Bil Sweden som summerat statistiken.
Branschorganisationen noterar också det faktum att du kan köra en eldriven lätt lastbil med en vikt på upp till 4,25 ton på ett vanligt B-körkort som ett stort stöd till segmentets omställning.
Framåt kan de föreslagna skärpningarna i Bonus-malussystemet slå hårt mot de lätta lastbilarna. En lättnad skulle vara om det föreslagna pristaket på 700 000 kronor på eldrivna fordon slopas för lätta lastbilar påtalar Bil Sweden. Det skulle kunna bidra till att öka takten på omställningen.
– Det finns ett uppdämt behov hos företagen att förnya vagnparken. Samtidigt har bristen på halvledare och andra komponenter som påverkar produktionen och leveranserna inte kunnat möta efterfrågan sedan halvårsskiftet ifjol, säger Mattias Bergman, VD Bil Sweden.
Topp tio eldrivna lätt lastbilar
Modell | Nyregistrerade Jan-Feb 2022 | Nyregistrerade Jan-Feb 2021 | |
1. | Peugeot Expert Electric | 102 | 10 |
2. | Renault Kangoo Express Z | 99 | 106 |
3. | Maxus E-Deliver 3 SWB 52 | 46 | 23 |
4. | Citroen Berlingo EL | 44 | 0 |
5. | Toyota Proace Electr 75 | 40 | 0 |
6. | Nissan E-NV200 | 39 | 45 |
7. | Citroen Jumpy | 37 | 16 |
8. | Opel Combo-E Cargo | 29 | 0 |
9. | Peugeot e-Partner | 21 | 0 |
10. | Opel Vivaro | 20 | 1 |
Kommentera