Stockholms Handelskammare: Sverige behöver fler laddstolpar – 2,6 miljoner laddbara bilar på våra vägar 2030

År 2030 kommer hälften av alla bilar på de svenska vägarna vara laddbara bilar. Antingen elbilar eller laddhybrider. Det skriver Stockholms handelskammare i en ny rapport. Det kommer innebära att utsläppen från personbilar kommer minska med 57 procent. Från 2028 kommer i princip alla nya bilar vara laddbara bilar.

En ökning av andelen laddbara fordon kräver också en utbyggnad av laddinfrastrukturen. Där haltar vi nu efter, enligt rapporten. I stadsregionerna finns det just nu dubbelt så många fordon per laddpunkt än EU:s rekommenderade nivå. Speciellt utpekade är regionerna Stockholm, Uppsala, Örebro, Skåne och Jönköping.

– Hittills i år så har antalet nyregistrerade laddbara bilar mer än fördubblats jämfört med 2019. Vi står just nu i början på en global megatrend som kommer innebära en stor transformering och elektrifiering av många delar av samhället, inte minst våra personbilar. Under de kommande åren kommer det att bli väldigt tydligt då alla de stora fordonstillverkarna börjar släppa sina laddbilar, säger Stefan Westerberg, chefekonom på Stockholms Handelskammare.

Tre scenarion som beskriver utvecklingen av laddbara fordon i Sverige, där Stockholms Handelskammare bedömer att medelscenariot är det mest troliga. Graf: Stockholms Handelskammare

För att klara av en smärtfri elektrifiering av persontrafiken kommer antalet laddpunkter behöva öka dramatiskt. För att följa EU:s rekommendation måste dagens 10 300 laddpunkter öka till 260 000 år 2030.

– Det kommer bli viktigt att politiken har framförhållning, planerar och skapar förutsättningar förladdinfrastrukturenatt hänga med i den snabba förändringen. Det är en absolut nyckelfaktor för att personbilsflottan ska kunna ställa om och elektrifieras på ett effektivt sätt, säger Stefan Westerberg.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.