Tanken på att byta batteriet i en urladdad elbil som alternativ till att snabbladda det med sladd är inget nytt. Det har bland annat kommersialiserats av kinesiska elbilstillverkaren Nio i Europa och det är dessutom ett vanligt inslag i Kina för tung trafik och bilpooler.
Men i Europa är satsningarna utöver Nios Power Swap-stationer ganska få. Nu meddelar Stellantis att man tecknat ett partnerskap med Ample om batteribytesteknik. De två parterna är överens om att påbörja ett pilotprojekt nästa år.
Den första piloten är planerad att starta i Madrid och ska stötta upp en flotta på 100 stycken Fiat 500e som är en del av Stellantis bildelningstjänst Free2move.
Ample har utvecklat ett modulärt utbytbart batteripaket som är utformat för att passa i så många elbilar som möjligt. Den gör det möjligt för Stellantis att testa tekniken utan någon nämnvärd omkonstruktion av sina fordonsplattformar.
Dessutom är batteribytesstationerna små och skalbara och kan sättas upp på tre dagar. När en elbil utrustad med Ample-tekniken närmar sig en station identifieras bilen automatiskt, föraren startar sedan bytet med hjälp av en mobilapp och bytet är klart på under fem minuter.
– Samarbetet med Ample är ytterligare ett exempel på hur Stellantis utforskar alla vägar som möjliggör mobilitetsfrihet för våra elbilskunder. Förutom andra projekt vi fokuserar på, har Amples modulära batteriväxlingslösning möjlighet att erbjuda våra kunder större energieffektivitet, enastående prestanda och bota räckviddsångest. Vi ser fram emot att påbörja det första programmet med vår fantastiska Fiat 500e, säger Ricardo Stamatti, Stellantis Senior Vice President, Charging & Energy Business Unit.
Kommentera