Mobility Sweden har summerat förra månadens nybilsregistreringar och i april var hälften av alla nya bilar laddbara – där elbilarna stod för strax över hälften av dessa. Totalt var alltså en av fyra nya bilar en elbil.
Angivet i siffror innebär det att det totalt registrerades 21 942 nya bilar under april. Av dessa var 5 146 (23,5%) laddhybrider och 5 421 (24,7%) elbilar.
April månad är den första månaden som är direkt jämförbar med april förra året sett ur ett bonusperspektiv. Det var då elbilsbonusen höjdes från 60 000 till 70 000 kronor. Antalet nyregistrerade elbilar jämfört med april förra året innebär en ökning med 11 procent.
Den ökningen är en aning blygsam i förhållande till de höga ökningstalen vi sett under de senaste månaderna. Förklaringen är helt enkelt att elbilarna i fjol fick en rejäl skjuts av bonushöjningen den 1 april.
Totalt sett minskar antalet nyregistrerade personbilar. Under årets första fyra månader minskade den med 19 procent jämfört med i fjol. Förklaringen är den utdragna kompenentbristen som påverkar tillgången på nya modeller.

Den ökande andelen elbilar gör däremot att antalet nyregistrerade elbilar håller sig över fjolårets nivåer. Det trots att antalet elbilar växte snabbt i april förra året jämfört mot de föregående månaderna. Hittills i år har Sverige fått 26 000 nya elbilar, vilket kan jämföras med 10 631 under samma period förra året.

Privatkunder driver på laddbara försäljningen
Registreringarna av laddbara fordon drivs framförallt av privatkunderna noterar Mobility Sweden. Den goda tillgången på många nya modeller i olika prissegment är det som lockar privatkunderna.
– De senaste månadernas kraftiga ökning av laddbara fordon har primärt skett hos privatkunder, mycket drivet av lanseringar av nya modeller i olika prissegment. De förändrade förmånsreglerna har medfört en dämpning av laddbara bilar hos företagskunderna, säger Sofia Linder, chefekonom för Mobility Sweden.
Branschorganisationen framhäver också att regeringen bör se över det planerade bonustaket för elbilar. Framtida prisökningar är en av orsakerna.
– Höjda komponent- och fraktkostnader samt växelkurseffekter på våra fordon föranleder att regeringen bör justera det planerade bonustaket från 700 000 till 800 000 kronor, fortsätter Sofia Linder.
Topplistor
Det var Kia Niro EV som toppade nybilsregistreringen av elbilar i april.
Modell | April 2022 |
Kia Niro EV | 670 |
Polestar 2 | 497 |
Volvo XC40 Recharge | 447 |
Volkswagen ID.4 | 435 |
Kia EV6 | 420 |
Nissan Leaf | 395 |
BMW i3 2014 | 296 |
Skoda Enyaq iV | 259 |
MG ZS SUV 2017 | 234 |
Audi e-tron | 195 |
Sett till helåret (januari-april) så toppar även Kia listorna här med elbilen Niro EV. Efter det följer de popoulära suv-modellerna Volkswagen ID.4, Tesla Model Y och Volvo XC40.
Modell | Jan–april 2022 |
Kia Niro EV | 3 150 |
Volkswagen ID.4 | 2 459 |
Tesla Model Y | 1 960 |
Volvo XC40 Recharge | 1 821 |
Polestar 2 | 1 685 |
Nissan Leaf | 1 225 |
Kia EV6 | 1 193 |
Tesla Model 3 | 1 183 |
BMW i3 | 1 174 |
Skoda Enyaq iV | 799 |
Kommentera