Internationella energirådet (IEA) har publicerat sin globala elbilsprognos för 2025 och den visar på en snabb utveckling. I Europa väntas utsläppskraven pressa upp elbilsandelen till 25 procent i år.
Försäljningen väntas överstiga 20 miljoner eldrivna fordon globalt. Kina kommer att vara ledande, och ha den högsta elbilsandelen på 60 procent på nybilsmarknaden. Rapporten pekar på en osäkrare utveckling i USA med en uppskattad nivå på runt 10 procent.
Men det är tillväxtekonomierna som väntas stå för den största ökningen när det kommer till elbilar i år. Rapporten pekar bland annat historiskt på länder i Asien och Sydamerika som förra året växte med över 60 procent, med tydliga uppstickare som Thailand, Vietnam och Brasilien.
40% till 2030
Globalt väntas elbilarna stå för 40 procent av den totala bilförsäljningen till 2030. I Europa kommer omkring 60 procent av alla nya bilar som säljs att vara en elbil. Kina kommer däremot leda med en andel på hela 80 procent.
USA väntas halka efter rejält med en andel på runt 20 procent enligt rapportern. I Sydostasien kommer 25 procent av alla nya bilar vara elbilar, med en betydligt högre andel helt elektriska två- och trehjulingar.
Övergången till elbilar beräknas ersätta över fem miljoner fat olja per dag, varav hälften i Kina enligt rapportens beräkning för år 2030.
Kinas dominans ökar
Energi är en viktig handelsvara och kommer bli ännu viktigare i framtiden. Det är tydligt att Kina som land förstått detta betydligt snabbare än andra länder. Kina satsar tydligt på elektrifieringen och energiproduktion.
Kinas dominans i elbilsproduktionen är nu ett faktum med över 70 procent av världens produktion. Samtidigt ökar handeln. Under 2024 steg exporten med 20 procent och Kina stod för runt 40 procent av den.
De europeiska tillverkarna har fortfarande en nettoexport enligt rapporten, medan USA i allt högre grad importerar. Kinesiska biltillverkare expanderar nu tydligt till andra marknader som Brasilien, Mexiko och Sydostasien i takt med att nya importtullar förändrar de globala handelsflödena.
Elbilar billigare

Rapporten visar också att elbilarnas prisgap jämfört med bilar med förbränningsmotorer minskade under 2024. Främst till följd av ökad konkurrens och sjunkande batteripriser. I Kina var två tredjedelar av elbilarna billigare än motsvarande bensinbilar vilket hjälpte försäljningen där trots lägre subventioner.
Även i tillväxtländer som Brasilien och Thailand minskar prisskillnaderna snabbt tack vare kinesiska importmodeller. Batteripriserna föll särskilt kraftigt i Kina (ca 30 procent), jämfört med 10 till 15 procent i Europa och USA.
Bättre infrastruktur

Utbyggnaden av laddinfrastruktur går snabbt framåt i Europa, men på ett globalt plan är utbyggnadstakten väldigt ojämn. I Europa har antalet publika laddstationer fördubblats på två år. Europa ligger exempelvis före USA i täckning längs motorvägar. I kontrast så halkar USA efter i utbyggnadstakt.
För att möta 2030 års behov krävs en niofaldig ökning av den publika laddningskapaciteten, enligt rapporten.
Tekniker som smart laddning och vehicle-to-grid fortsätter att växa fram, men kräver också nya marknadsstrukturer och regelverk. Kina och Storbritannien är två marknader som ligger i framkant inom dessa områdena.
Summering
Sammanfattningsvis pekar utvecklingen på en fortsatt stark tillväxt för elbilar globalt med Kina i täten och nya tillväxtmarknader som axlar en växande roll. Teknikförbättringar driver ner kostnader och gör elbilar överkomliga för fler. Infrastrukturutbyggnad, handelspolitik och nationella stödåtgärder kommer bli avgörande för att säkra omställningen framåt.
Kommentera