Ett lösenord kommer att skickas till din e-postadress.

I ett pressmeddelande tar Honda oss genom detaljerna i den elektriska drivlinan för sin kommande elbil för stadsmiljö, Honda e. Den oerhört charmiga elbilen ska enligt Honda ge en generös och lyhörd körupplevelse med ett lågt och centralt placerat batteripaket i golvet.

Den låga tyngdpunkten ska ge bilen de bästa vägegenskaperna och hög stabilitet. Honda e som är bakhjulsdriven ska även få bra styrningsprecision även vid hög acceleration.

Annons

Honda e är utrustad med ett vätskekylt batteri på 35,5, kWh. Det laddas via AC-anslutning av typ 2 eller CCS2 DC-snabbladdare. Bilen kan laddas till 80% på 30 minuter.

Den belysta laddningsporten i mitten av fronten på huven ska göra laddning enkel, här kan man även få en direkt indikation om bilens laddningsstatus via LED-belysningen. Displayer inne på de två pekskärmarna visar också aktuell laddningsnivån och en grafik över drivlinan visar det aktuella strömflödet och statusen för regenerering och laddning.

Honda e visades upp som prototyp i mars i år, i samband med motormässan i Genève. Sedan dess har Honda e fått över 31 000 intresseanmälningar. I september kommer Honda visa upp produktionsversionen – och det är även i år som massproduktionen sätter igång.

Sedan tidigare får vi bland annat veta att Honda e får virtuella sidospeglar. Något som ska bidra till bättre aerodynamik och därmed bättre räckvidd.