Specialbyggda Polestar 2 Arctic Circle för kallaste vintriga Sverige

Polestars ingenjörer har utvecklat en specialversion av elbilen Polestar 2 speciellt anpassad för vinterklimat. Inspirationen är hämtad från vinterrally.

I grunden är det en Polestar 2 Long Range Dual Motor med Performance-paketet. Till den har man ökat markfrigången med 30 millimeter, höjt effekten till 350 kW och satt på skräddarsydda 19-tums dubbade vinterdäck med 4 millimeter metalldubbar.

Bilen har fått speciellt framtagna stötdämpare anpassade för Polestar 2 Artic Circle där en extern gasbehållare gör dämparna ställbara i 22 steg. Extra fjäderbenstag både fram och bak ger en ökad vridstyvhet.

Dessutom har den fått en ny prototyp av Launch Control med rattmonterade paddlar. Fram sitter också en snöskyffel av kolfiber och bogseringsrem monterad bak i bilen.

https://www.youtube.com/watch?v=IPcrosWweek

– Genom att kalibrera ett chassi på snö och is kan vi utveckla våra bilar i vad som känns som slow motion och med bättre precision. Tack vare den låga greppnivån kan vi känna och analysera dynamiken i ett mycket långsammare tempo än på asfalt. Det gör att vi kan finjustera hur våra bilar beter sig, in i minsta detalj, säger Joakim Rydholm, Polestars ansvarige chassiingenjör.

Rallyinspirationen förstärks också av de 19-tums stora rallyhjulen från OZ Racing, fyra Stedi Quad Pro LED-frontljus och en unik mattfärgad exteriör i grått och vitt. I bilen sitter och specialklädda skalstolar från Recaro i färgen charcoal med detaljer i Swedish gold. Bilens främre stötfångaren har dessutom fått en hasplåt i kolfiber för ytterligare skydd undertill.

– Jag ville ha roligare än vanligt med den här bilen att verkligen kunna pressa den när det gäller prestanda och köregenskaper i vintermiljö. Den högre markfrigången och de speciellt framtagna däcken märks när man kör in i en kurva på bredsladd, med ett större leende än vanligt på läpparna och med total kontroll, avslutar Joakim Rydholm.

Polestar förtydligar dock att Polestar 2 Arctic Circle är en uppvisningsbil. Den kommer inte att sättas i produktion.

Nyhetsbrev
Håll dig uppdaterad med Allt om Elbils nyhetsbrev. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.