Ett lösenord kommer att skickas till din e-postadress.

Sony har i samband med årets upplaga av elektronikmässan i CES i Las Vegas stått för den största överraskningen. Nämligen en prototyp på en elbil. Elbilen kallar Sony för Sony Vision S.

– Den här prototypen förkroppsligar vårt bidrag till framtidens mobilitet och innehåller en stor del av Sonys teknik, sa företagets Vd Kenichiro Yoshida under presentationen.

Elbilen är en fyrsitsig sedan, utrustad med två motorer på 200 kW vardera som tillsammans ger fyrhjulsdrift. Elbilen ska klara 0-100 km/h på 4,8 sekunder. Topphastigheten anges till 240 km/h. Även om specifikationsbladet inte anger någon räckvidd så visar många stillbilder från interiören instrumentpanelen som visar siffran 550 km.

Sony vill visa framtidens elbil

Med Vision S vill Sony föreställa sig framtidens mobilitet och man vill skapa en bil som underlättar det dagliga livet. Bilen är utrustad med 33 sensorer som ska ge både ökad säkerhet och få bilen att anpassa sig efter de som åker i den. Säkerhetssystemet bevakar inte bara omgivningen runt bilen utan också förarens fokus. Tillsammans ska det skapa en säkerhetskokong som ska undvika olyckor.

Elbilen är också utrustad med ett gediget infotainmentsystem, med den senaste tekniken från Sony. Bland får bilen flera skärmar, virtuella backspeglar och ett 360-graders ljudsystem.

Uppkopplad och anpassningsbar

Elbilen är ständig uppkopplad och håller sig trådlöst uppdaterad. Genom en app är det enkelt för föraren att ha koll på bilen, låta den automatiskt köra fram från parkeringsplatsen och se till att din favoritmusik redan spelas och att resans mål redan syns på kartan i bilen när du sätter dig i förarstolen.

Bilen håller också koll på föraren och passageraren. Om bilen märker att någon sover i baksätet anpassar bilen klimatanläggningens temperaturen. Bilen lär sig också med tiden, och hittar optimala kupétemperaturer, musikpreferenser och körinställningar som passar föraren och passageraren.

Om elbilen blir verklighet har Sony inte besvarat. Men det är spännande med ett teknikföretag som kör en teknikapproach till elbilen. Det gick ju bra för Tesla.