Sono Motors vässar sin elbil med koboltfria batterier och längre räckvidd

Sedan 2016 har gräsrotsfinansierade Sono Motors haft målsättningen att skapa en praktisk och prisvärd elbil. Modellen har fått namnet Sono Sion och ska vara en liten stadsbil i kombimodell med dragkrok och solpaneler för extra räckvidd.

Modellen ska tillverkas i NEVS lokaler i Trollhättan men har kantats av förseningar. Senaste beskedet är att modellen ska tillverkas från 2023. Idag kom dock en större uppdatering kring batteritekniken i Sion.

Sono Sion kommer att utrustas med ett litiumjärnfosfat-batteri (LFP). LFP-batteriet är samma typ som Tesla använder i kinatillverkare Model 3 Standard Range Plus med det främsta kännetecknet att det är helt koboltfritt. LFP-batteriet är också känt för att vara oerhört tåligt, och ska tåla många laddningscykler.

Batteriet har en kapacitet på 54 kWh och ger Sion en förväntad räckvidd på 305 kilometer. En rejäl ökning från de tidigare 255 ”riktiga” kilometrarna som Sono Motors tidigare kommunicerat.

Att ladda batteriet upp till 100 procent ska ta omkring 5 timmar vid hemmaladdning på 11 kW. Snabbladdning ska vara möjlig med upp till 75 kW, och i praktiken ska en full laddning ta ungefär 60 minuter, tillägger Sion.

Sono Sion har tidigare berättat att man har 13 000 förhandsreservationer av Sion. Målsättningen är att komma upp i en produktionsvolym på 43 000 bilar om året i Trollhättan.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.