Social leasing kan ge 3 miljoner hushåll elbil – Sverige lovar stöd 2026

Närmare tre miljoner hushåll i Tyskland, Spanien, Frankrike, Italien och Polen skulle kunna byta till elbil före 2032 genom så kallad social leasing, där man subventionerar leasingkostnaderna för de mest ekonomiskt hårt ansatta hushållen.

Det visar en ny analys från Transport & Environment (T&E) baserad på data från Öko-Institut.

Genom subventioner skulle man kunna erbjuda prisvärda elbilar med ett pris på under 25 000 euro för runt 130 till 215 euro per månad. Det skulle krävas en subvention på ungefär 5000 euro för att uppnå det. Ett sådant program finns redan i Frankrike och T&E menar att fler EU-länder borde följa efter.

Syftet är att erbjuda elbilar till en rimlig kostnad för att minska beroendet av dyra och fossilberoende fordon i miljontals hushåll.

– Elbilar är fortfarande för dyra även för hushåll med medelinkomster, medan inköpssubventioner alltför ofta gynnar dem som egentligen inte behöver dem. Social leasing kan göra rena och billiga elbilar till verklighet för miljoner människor som annars är fast med dyra och smutsiga fordon, säger Marie Chéron, e-mobilitetsspecialist på T&E.

T&E föreslår att medlemsstater finansierar nationella leasingprogram med intäkter från EU:s utvidgade utsläppshandel (ETS2) och den nya sociala klimatfonden.

Sverige inför premie 2026

Nästa år kommer Sverige att introducera en elbilsbonus som finansieras EU:s sociala klimatfond:

– Premien kommer sannolikt att riktas till personer som bor långt ifrån buss eller tåg och som annars kanske inte skulle ha råd att köpa eller leasa en elbil. Vi vill då uppmuntra till köp eller leasing av en elbil, ny eller begagnad, skriver departements experter som fått uppdraget att utforma förslaget.

– Premien är alltså inte avsedd för personer i städer som även utan stöd kan köpa eller leasa en elbil, betonar departementet.

Spanien, Frankrike, Italien, Tyskland och Polen är EU:s största länder och utgör 65 procent av Unionens befolkning. Här konstaterar T&E att omkring 20 miljoner låg- och medelinkomsttagare i glesbygdsområden är beroende av fossildrivna bilar. Genom social leasing skulle dessa hushåll få tillgång till rena och dessutom billigare transportlösningar.

T&E uppskattas att ett stöd på 16 miljarder euro bör frigöras till 2032 för detta ändamål. Satsningen bör påbörjas redan innan slutet på detta året, innan priserna på bensin och diesel höjs 2027 till följd av kravet på att vägtransporter inkluderas i EU:s utsläppshandel ETS2. Det för att undvika att ETS2 slår hårt mot de mest utsatta hushållen.

Nyhetsbrev
Håll dig uppdaterad med Allt om Elbils nyhetsbrev. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.