Mercedes-Benz väntas bli den första tyska biltillverkaren som kommer att erbjuda så kallad steer-by-wire-teknik i en serieproducerad bil. Till skillnad från traditionella styrsystem kopplas ratten inte längre mekaniskt till framhjulen. Istället styrsignalerna skickas istället elektroniskt via en kabel vilket ger en snabb och exakt respons.
Mercedes-Benz har nu testat systemet i över en miljon kilometer, både på testbänkar och i verklig trafik. För ökad säkerhet har systemet en redundant arkitektur med dubbla styrvägar, oberoende kraftförsörjning och backupkomponenter.
Det redundanta säkerhetssystemet ska säkerställa att det alltid finns en styrförmåga vid eventuella fel. Om hela systemet skulle fallera tar bakhjulsstyrning och bromsingrepp från ESP över för att säkra fordonets sidostabilitet.

Den nya tekniken ska ge en förbättrad körupplevelse på flera sätt. Styrningen blir smidigare, parkering enklare och man slipper vrida ratten flera varv vid trånga manövrar. Styrutväxlingen kan dessutom anpassas efter olika körsituationer vilket ger en bättre balans mellan stabilitet och smidighet.
– Steer-by-wire är ett stort steg mot framtidens mobilitet, och vi är stolta över att lansera ett sådant system år 2026. Den här tekniken möjliggör en unik kundupplevelse som sträcker sig långt bortom själva styrningen. I kombination med SAE-nivå 3 för villkorat automatiserad körning, öppnar det upp för en ännu mer uppslukande underhållningsupplevelse på sikt – till exempel genom att det platta ratten ger bättre sikt mot skärmen när du streamar din favoritserie, säger Markus Schäfer, CTO på Mercedes-Benz.
Mercedes skriver att upplevelsen blir särskilt bra i samspel med bilens bakhjulsstyrning som har en styrvinkel på upp till 10 grader. Vibrationer från ojämna vägbanor som tidigare nådde föraren via ratten filtreras nu nästan helt bort.
Steer-by-wire öppnar också upp för nya möjligheter inom design och personlig anpassning. Eftersom styrsystemet inte längre behöver mekaniska kopplingar kan rattens form och placering varieras mer fritt. En plattare ratt kan exempelvis ge en bättre sikt mot skärmar, ge en luftigare kupé och dessutom förenkla insteget.
Föraren kan också programmera olika styrkänslor beroende på bilmodell eller förarens önskemål.
Kommentera