Snacket om elbilens död är starkt överdrivet – 5 punkter som talar för elbilar

Det tåls att säga flera gånger om, eftersom en del envist påstår det: Nej, elbilen är inte död. Den är här för att stanna. Varesig man vill det eller ej så är framtiden helt elektriskt. Kanske inte för dig som är som mest skeptisk, men för de flesta andra i en nära framtid så kommer det stå en elbil på uppfarten, dina paket kommer levereras med ellastbilar och elbussen tar dig till stan.

Rubriker kring elbilar engagerar. Det har många upptäckt, och kan man samtidigt skapa lite polarisering och kontroverser så har man en given klickraket. Därför är det uppskattat att plocka fram lokalt isolerade händelser för att snacka lite skit om elbilar.

Vägen framåt till ett samhälle med bara elbilar kommer inte vara spikrak framåt. Ingen har någonsin påstått det, men skeptikerna använder gärna det som ett argument när vägen inte går spikrakt framåt. Faktorer som incitament, ekonomi, utbud, tillgång och politik kan styra efterfrågan.

Lokalt upplever vi just nu dessa svängningarna i Europa, där kanske Tyskland är det land som drabbats hårdast av hastigt indragna subventioner på elbilar. Det parallellt med en mängd ekonomiska faktorer.

Påverkar bara på kort sikt

– Dessa svängningar påverkar fordonsaktörer och batteritillverkare på kort sikt. Men det är inte mycket som talar för att marknaden för elfordon kommer bromsa in på allvar, förklarar Mats-Ola Larsson, som arbetat som konsult och utredare med trafik och miljö sedan slutet av 1990-talet,

Mats-Ola skriver för OmEV, ett nyhetsbrev finansierat av Energimyndigheten, med syfte att bevaka marknaden kring eldrivna vägfordon. I en rapport redovisar han statistik kring elektrifieringen och försäljningen av laddbara fordon.

Globalt under första halvåret av 2024 ökade försäljningen av laddbara bilar med 22 procent jämfört med perioden året innan. Elbilar utgjorde 66 procent och laddhybriderna 34 procent. Bara i juli 2024 såldes det 1,35 miljoner laddbara fordon.

– Elfordonsmarknaden växer alltså fortfarande snabbt, slår Mats-Ola fast. Även om den inte växer lite snabbt som den gjorde samma period 2023 jämfört med motsvarande period 2022 (35 procent).

Det beror på en fortsatt stark tillväxt i Kina som har kompenserat för minskad försäljning i Europa. Det gör det tydligt att elektrifieringen är något som är större än lilla Sverige, eller Europa för den delen också.

Fem punkter som talar för elbilar

Mats-Ola lyfter fram fem punkter som talar för en fortsatt tillväxt för elbilarna:

  • – EU:s koldioxidkrav på lätta och tunga fordon förutsätter ökad elektrifiering. EU-kraven ligger kraven fast även om fordonsindustrin nu lobbar för att skjuta kraven ett par år framåt i tiden. Nästa skärpning kommer 2025 då tillverkarna måste sänka medelutsläppen från nya personbilar som säljs nästa år med 15 procent jämfört med 2021 års nivåer. Det skulle enligt bilindustrin kräva en försäljningsandel på 20-22 procent elbilar. Det kan jämföras med att andelen är drygt 12 procent hittills i år.
  • – USA:s Inflation Reduction Act innehåller ett omfattande stödpaket för ökad elektrifiering.
  • – Kina fortsätter satsningarna från stat och näringsliv.
  • – Många fordonstillverkare investerar gigantiska belopp för att ställa om till eldrift av åtminstone delar av fordonsflottan.
  • – Billigare batterier och elfordon kommer göra eldrift till det billigaste alternativet i många applikationer och då ta över av rent kommersiella skäl.
Nyhetsbrev
Håll dig uppdaterad med Allt om Elbils nyhetsbrev. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.