Så ofta kan du snabbladda elbilen för att hålla batteriet fräscht till 20 000 mil

Att det är mer skonsamt att ladda batteriet i elbilen med långsam hemmaladdning än bara snabbladdning är allmänt känt. I en studie genomförd av Aviloo Battery Diagnostics och Norska elbilsföreningen har man titta närmare på hur batterierna faktiskt åldras.

Totalt har man testat 22 elbilar som alla har kört mellan 19 000 och 20 000 mil. Batterihälsotestet som Aviloo gör kan också plocka ut förhållandet mellan normalladdning (AC-laddning) och snabbladdning (DC-laddning). Det gör det möjligt att se hur snabbladdningen har påverkat åldrandet.

– Den goda nyheten är att snabb- eller supersnabbladdning inte tar kål på batterierna. Det handlar om balans, precis som med kosten. Slutsatsen är att batterierna i snitt endast har tappat 17 procentenheter mer när de bara har snabbladdats, säger Ståle Frydenlund, testledare på norska elbilsföreningen.

Aviloo har placerat ut testresultatet i en graf. Y-axeln (lodräta linjen) visar batterihälsan i procent och x-axeln (vågräta linjen) visar hur ofta batteriet snabbladdats. Här finns det ett samband som visar att snabbladdningen så klart påverkar batterihälsan men att det också finns en tydlig brytpunkt.

Det finns också en noterbar avvikelse i grafen. Det är elbilen med en batterihälsa på 63 procent som endast snabbladdats ett fåtal gånger. Den visade sig ha en defekt battericell, något som upptäcktes under testerna och ska därför inte ses som en normal utveckling.

Så ofta kan du snabbladda

Slutsatsen som studien drar är att 90 procent av batterikapaciteten återstår efter 20 000 mil med begränsad snabbladdning. 73 procent återstår på en elbil som i huvudsak har snabbladdats.

Snabbladdning är så klart alltid nödvändigt någon gång för de flesta elbilisterna. Speciellt under längre resor. Man ska så klart inte oroa sig för att snabbladda batteriet när man måste det, något som studien bekräftar. Man kan utan problem låta var tredje laddning vara en snabbladdning.

– Resultatet bekräftar att en snabbladdningsfrekvens på 25 till 30 procent inte har någon avgörande inverkan på batterihälsan över tid, avslutar Ståle Frydenlund.

Nyhetsbrev
Håll dig uppdaterad med Allt om Elbils nyhetsbrev. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.