Utbyggnaden av snabbladdning i storstadsmiljöer kan ibland vara en utmaning. Här kan effekten vara begränsad. Nu levererar JOLT Energy en lösning till Stockholms stad. Operatören har speccialiserat sig på snabbladdning i storstäder.
Genom laddaren MerlinOne kan man leverera upp till 300 kW i laddningseffekten även på platser där tillförseln av energi är begränsad. Laddstationen har nämligen ett inbyggt batterilager som fungerar som en sorts buffert. På så vis slipper man kostsamma nätuppgraderingar.
Nyligen har JOLT Energy precis installerat de fyra första snabbladdarna i Stockholm i Västberga. Och fler ska det bli. Fram till 2025 kommer bolaget ha installerat 50 stycken snabbladdare i staden. Flera kommer att placeras på Kungliga Djurgården med stöd av Kungliga Djurgårdens Förvaltning.
– Vi arbetar ständigt för att främja olika typer av innovativa lösningar. Här har vi ett bra exempel på en teknik som i områden med begränsad nätkapacitet kan möjliggöra ultrasnabb laddning. Stadens samarbete med laddoperatörerna för att bygga ut publik laddinfrastruktur är en avgörande del i att påskynda elektrifieringen av trafiken och minska Stockholms koldioxidutsläpp och luftföroreningar, säger Nils Blom, projektledare, Stockholms stad.
JOLT Energy har sedan tidigare flera stationer i storstäder i Tyskland och Nederländerna. Stationerna i Stockholm blir de första i Sverige.
Kommentera