Italienska Autobest genomför varje år en serie omfattande energitester på elbilar. Testerna kallar de för Ecobest. I vårens upplaga deltog 15 elbilar som säljs i Europa och för första gången var många av dessa mindre billigare elbilar.
Testet genomförs vid berömda racingbana Vairano utanför Milano där man lät elbilarna köra en rutt som simulerar riktig körning. Det inkluderar 55 procent motorväg, 25 procent landsväg och 20 procent stadskörning.
– Årets upplaga av Ecobest Challenge 2025 har förmodligen varit den mest intressanta och relevanta i vår historia. Det är första gången som så många små och prisvärda elbilar finns tillgängliga i Europa. Vi har kört och testat dem alla, och våra resultat visar att det nu är möjligt att köpa elbilar till överkomliga priser, berättar Dan Vardie, grundare och ordförande för Autobest samt initiativtagare till Ecobest Challenge.
Alla bilarna startade samtidigt och utetemperaturen låg på mellan 22 och 26°C. Sedan kördes bilarna till att de stannade helt och hållet. Man växlade också förare var tredje mil för att göra testet mer rättvist.

Det visade sig att det skulle bli de små elbilarna som imponerade i testet. Bland modellerna som imponerade mest fanns Leamotor T03 och Dacia Spring. Den första överträffade WLTP-räckvidden medan den andra nästa nådde WLTP-räckvidden. Dessa två är Europas billigaste elbilar.
Ser man däremot till längst räckvidd så vann Audi A6 Sportback e-tron Performance (556 km), Tesla Model 3 Long Range RWD (544 km) och Kia EV3 (501 km).
Snabbladdningsstest
Som en del av testet provade man också att snabbladda de urladdade elbilarna. Man mätte då tiden det tog att fylla på med ytterligare 100 kilometers körning från att batteriet hade en laddningsnivå på 20 procent.
Snabbast att fylla på var Audi A6 Sortback e-tron följt av Skoda Elroq. De klarade det på 6 respektive 8 minuter. På delad tredjeplats kom Kia EV3 och Tesla Model 3 som behövde 9 minuter.
– Även om elbilen är en revolution sker dess utveckling mer som en evolution. Förbättringarna är ständiga och uthålliga men sker i små steg. Det kan upplevas som frustrerande men vi får inte glömma att det tog över ett sekel att ge bilen det utseende och den teknik vi har i dag, kommenterar Alessio Viola, vice ordförande i AUTOBEST-juryn med ansvar för Ecobest Challenge.
– Jämfört med förra upplagan visar 2025 års Ecobest Challenge på tydliga framsteg inom alla områden. Resultaten är kanske inte spektakulära men en viktig förändring har skett: flera av årets deltagare är små och prisvärda modeller. Elbilen håller på att bli tillgänglig för alla och det är avgörande för en verklig revolution kan inte förbli ett privilegium för en elit, avslutar Alessio Viola.
















Kommentera