Skoda visar RS-versioner av nya Enyaq

Tidigare i år fick Skoda Enyaq en uppdatering. Nu kommer också den uppdaterade RS-versionen. Både som Enyaq RS och Enyaq Coupé RS. Båda bilarna kommer med en motoreffekt på 250 kW och ska klara 0 till 100 km/h på 5,4 sekunder.

De nya Enyaq RS och Enyaq Coupé RS blir Skodas snabbast accelererande bilar hittills. Toppfarten är 180 km/h. Räckvidden är upp till 562 km för den förstnämnda och 568 km för Coupé. Batteriet är på 84 kWh och att snabbladda från 10 till 80 procent tar 26 minuter med en maximal laddningskapaciteten på 185 kW. AC-laddning på 11 kW är standard.

Designen har vässats med ett nytt glansigt Tech-Deck Face-grillparti som pryds av en upplyst LED-list omgiven av svarta detaljer som fönsterlister, speglar och vingliknande inslag i den omarbetade frontspoilern för ett mer aggressivt uttryck. Svarta Škoda-emblem och RS-märken kompletterar helheten.

Det sportiga intrycket förstärks ytterligare av 20-tumsfälgar med aerodynamiska navkapslar. För den som vill ha ännu mer attityd erbjuds även 21-tums lättmetallfälgar med prestandadäck. Färgvalet Mamba Green, exklusivt för RS-modeller, sätter en tydlig ton. Men det går också att välja andra kulörer.

För att matcha det yttre har Skodas ingenjörer också arbetat om köregenskaperna. Med det adaptiva chassit DCC (tillval) kan dämparna justeras i hela 15 nivåer, från fast och sportigt till mjukt och komfortabelt. Systemet är specifikt anpassat för RS-bilarna, och ska passa både sportiga kurvtagningar och lugna långresor.

Invändigt erbjuds Enyaq RS med två olika stilar. Den sportigt inspirerade RS Lounge och den mer sofistikerade RS Suite. RS Lounge kombinerar mockaliknande Suedia med konstläder, uppgraderat med limegröna kontrastsömmar och dekorativa linjer.

Väljer man RS Suite möts man istället av en mer nedtonad känsla med läder och konstläder i kombination med grå sömmar. Oavsett val så får man en en treekrad RS-ratt med RS-emblem och sportstolar med integrerade nackstöd där förarstolen dessutom bjuder på massagefunktion för extra komfort.

Skoda har ännu inte kommunicerat priserna, men priset på den vanliga fyrhjulsdrivna lite extra utrustade Skoda Enyaq 85x Sportline börjar på 654 000 kronor. Enyaq RS placerar sig antagligen över denna.

Nyhetsbrev
Håll dig uppdaterad med Allt om Elbils nyhetsbrev. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.