Genom Enyaq RS Race vill Skoda ta med sig sitt racingarv in i den elektriska eran. Man bygger vidare på produktionsbilen Enyaq RS och hämtar så mycket inspirations som möjligt från tävlingsbilen Fabia RS Rally2.
Den största skillnaden är dock så att den nya tidens tävlingsbil är helt eldriven. Nu presenterar Skoda Motorsport den helelektriska konceptbilen baserad på Skoda Enyaq Coupé RS. Två elektriska motorer levererar en sammanlagd effekt på 250 kW. Det 82 kWh stora batteriet är samma batteri som sitter i produktionsbilen. Bilen klarar 0 till 100 km/h på under fem sekunder.

Exteriört har bilen fått en hel del aerodynamiskt optimerat karossarbete och interiört har i princip hela inredningen plockats ut för att minska vikten. En störtbåge har sats in tillsammans med sportstolar.

Bilen har dessutom fått ett nytt bromssystem med en högpresterande uppsättning med kolkeramiska bromsskivor, tiokolvsok fram, fyrkolvsok bak och ett nytt bromskylsystem. Dessutom har konceptbilen utrustats med en hydraulisk handbroms av rallytyp med lång spak och pedalsystemet från Skoda Fabia RS Rally2.
Istället för standard DCC-fjädring har en speciell sportfjädring monterats vilket möjliggör individuella justeringar av fjäderstyvhet, kompression och rebound-inställningar.
Kommentera