Den kinesiska biltillverkaren Chery rustar för en offensiv av elbilar i det mindre segmenten. Och då har man dessutom en tydlig vision om att göra det internationellt. Chery säger att man har identifierat en tydlig affärsmöjlighet.
De säger att småbilar i A- och B-segmenten står för hela 40 procent av den globala försäljningen. Som ett exempel nämner man Toyota där 37 procent av volymen utgörs av småbilar. Hos Hyundai är andelen så hög som 63 procent.
Där ligger Chery idag bara på 10 procent och man beskriver det hela som ”en stor outnyttjad potential”.
Planen är nu att lansera tio nya modeller fördelade över de fyra varumärkena Chery, Omoda, Jaecoo och Lepas. Det handlar om främst elbilar i storleken 3,8 till 4,2 meter i längd.

Som en demonstration av detta visade man på motormässan i Shanghai upp det nya konceptet QQ. En liten elbil som med en modern futuristisk design ska locka till sig yngre köpare tillsammans med andra uppstickare som europaaktuella Firefly EV.
Det internationella fokuset inom Chery-koncernen är idag stort. Redan idag säljer man bilar med märkena Omoda och Jaecoo i Europa. Och nyligen lanserade man Lepas i Storbritannien.

Chery bygger dessutom en fabriken i Barcelona och har ytterligare en fabriksetablering på gång i Turkiet.
Även om man primärt ska fokusera på elbilar, så väntas man också lansera ett bredare utbud av bensin- och hybridbilar för att ytterligare ta marknadsandelar. Exakt när den första kompakta elbilen lanseras i Europa framkom dock aldrig av presentationen.
Kommentera