Följ Allt om Elbil

Hej, vad letar du efter?

Elbil

Sju lockande fördelar som elbilisten uppskattar med att köra elbil

Foto: Renault/Press

Elbilarna har snabbt blivit allt mer populära under de senaste åren. För två år sedan var omkring 4 procent av alla nya bilar en elbil. Under 2020 blev andelen 9 procent.

Vad är det som lockar? I den här artikeln har vi samlat en serie fördelar med elbilen och de ”aha”-upplevelser nyfrälsta elbilister upplever. Dela gärna med dig av dina bästa uppskattningar för elbilen i kommentarerna.

1. Ladda hemma

En av de bästa fördelarna med en elbil är att du kan ”tanka din bil med bränsle” hemma. Alternativet är att på veckobasis svänga in på en bensinmack, ta tag i ett kladdigt pumphandtag och till dofterna av diesel se på när hundralapparna snabbt tickar iväg på pumpens display.

Genom att installera en laddbox hemma eller på jobbet kan elbilisten bekymmersfritt sätta elbilen på laddning när den ändå ska stå still en längre stund. Resultatet blir ”full tank” för tiotalet kronor istället för hundralappar när det sedan är dags att ge sig iväg på en tur. Alltid med full tank, varje morgon. Snacka om att slippa räckviddsångest!

2. Laddteknik

Undertecknad han knappt äta upp hamburgaren innan det fanns tillräckligt med kräm för att nå hem…

När vi ändå pratar laddning så har laddtekniken hos elbilar gjort stora framsteg under de senaste åren. När elbilen var ny var de flesta snabbladdarna begränsade till 22 eller 50 kW. Elbilarnas maximala kapacitet låg också däromkring.

Idag finns det flera elbilar med större kapacitet, och det gäller också de publika laddstolparna som oftast idag ligger mellan 50 kW och 150 kW. Vissa nätverk erbjuder ännu snabbare hastigheter.

Dagens laddteknik innebär att en kort bensträckare på långresan kan slänga in 10-15 mil utan större svårigheter i de flesta elbilarna med en räckvidd på över 35 mil. Framstegen tar kål på myten att elbilisten måste ta timslånga laddstopp under långresan.

3. Avskalad design

En elbil är ofta enklare än en traditionell bil med förbränningsmotor. Det är färre rörliga delar i elbilen, det är färre komponenter som måste övervakas och det resulterar i färre reglage som krävs för att kontrollera bilen.

Enkelheten återspeglas i bilarnas design som blir allt mer avskalad. Eftersom det mesta dessutom styrs av elektronik och inte mekanik i dagens elbilar kan funktioner gömmas i det digitala gränssnittet och tas fram endast när de behövs.

Vi slipper en uppsjö av plottriga rattar och reglage. Knappar som samlar damm eller som kan gå sönder. Mer avskalat än så blir det inte.

4. Acceleration och prestanda

Den elektriska drivlinan erbjuder också en helt ny typ av körkänsla. En bil med förbränningsmotor har en lång rad kemiska och mekaniska processer som måste ske innan bilen börjar rulla. Bränsle ska pumpas fram, en explosion ska ske som driver på en kolv som ska överföra sin rörelseenergi till hjulen via en serie växlar. Det tar lite tid.

Hos en elbil kommer kraften direkt när föraren trycker ner pedalen. Det oavsett om elbilen står stilla eller redan befinner sig i rörelse – oavsett varvtal. Det gör att elbilen alltid är lika pigg i trafiken oavsett tillfälle.

Flera tillverkare av elbilar har gjort riktigt snabba elbilar genom att nyttja möjligheten hos den elektriska drivlinan fullt ut. Tesla är en sådan tillverkare som nyttjat tekniken fullt ut. Även Porsche och Polestar har satt prestanda i fokus.

Annons.

Men även de mindre elbilarna som Honda e, Renault Zoe och Peugeot e-208 är piggare i trafiken än sina bränsledrivna syskon i småbilsklassen. Nya elbilister påtalar ofta hur snabbt och smidigt de tar sig in i rondeller, ur korsningar och mellan körfält.

5. Bättre för miljön

En annan aspekt av elbilen är miljön. En elbil har inga utsläpp under körningen. Väljer föraren dessutom att endast använda förnyelsebar energi blir även energiproduktionen till att driva elbilen framåt miljövänlig.

Även tillverkarna tar idag ett större ansvar under produktionen. Genom att använda hållbara och etiska råvaror tar tillverkarna sitt ansvar i produktionsledet. Dessutom finns alla tillförda råvaror kvar i elbilen under hela dess livslängd. När elbilen väl ska skrotas kan både bil och batteri återvinnas.

En bil med förbränningsmotor innehåller allt mer förbrukningsdelar och bränslen som bokstavligen går upp i rök. Vilket slöseri, eller hur?

6. Billigare bilägande

Att köra elbil är billigare. Den största besparingen för många är driftkostnaderna. Därtill kommer servicekostnaderna som på de flesta elbilarna är lägre. För långtidsägaren kommer också stora besparingar på reperationer.

En ny rapport från amerikanska konsumentorganisationen Consumer Report visar att den som kör elbil halverar sina kostnaderna. KTH avslöjar dock i en undersökning att många bilister är dåliga på att räkna på driftkostnaderna inför ett bilköp. Endast fyra procent har gjort en ordentlig kalkyl.

7. Komfort

Elbilar erbjuder en helt annat typ av komfort än bilen med förbränningsmotor. Vi slipper bullrande motorer, ryckiga växellådor och knepiga dofter. Färden är mjukare och behagligare helt enkelt.

Skillnaden blir extra tydlig när man som van elbilist sätter sig i en bil med förbränningsmotor. Det känns konstigt, eller hur?

Dela gärna med dig av det du uppskattar mest med elbilen i kommentarerna.



Skriven av

Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.

Kommentera eller läs kommentarer

Senaste nyheterna

Eldrift

Volkswagen AG är redo att etablera sin första egna battericellsfabriken i Salzgitter. Det meddelar VW-koncernen inför evenemanget Power On Mission SalzGiga som kommer sändas...

Notis

I en konflikt som Citroën uppenbart är beredd att utöka vill den franska biltillverkaren nu sätta stopp för Polestar i hela EU. Hösten 2020...

Eldrift

Stockholm Parkering berättar idag att man öppnar upp för Sveriges största upphandling av laddstolpar. Målet är att bygga 10 000 ladduttag på fyra år....

Annons

Följ oss på Facebook

Vårt nyhetsbrev

En gång i månaden skickar vi ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.

Annons

Mer läsning

Eldrift

Bilkoncernen Stellantis har som mål att sänka produktionskostnaden av elbilar med 40 procent till 2030. Det berättar koncernens produktionschef Arnaud Deboeuf i en intervju...

Notis

Tesla har rapporterar in sitt resultat för kvartal två. Totalt tillverkade Tesla 258 580 elbilar under kvartalet. Kundleveranserna uppgick till 254 695 elbilar. Det...

Elbil

Under den första halvan av 2022 fick Sverige 41 500 nya elbilar. Totalt har det registrerats 159 400 nya bilar (oavsett drivmedel) under perioden...

Eldrift

I Australien finns en särskild form av medlemsägda bilklubbar, kallade ”mobility clubs”, som representerar bilister. Klubbarna arbetar för säkra och hållbara transporter, försäkringar, vägassistans...

Elbil

BMW i7 är en elbil för den som måste ha allt. Modellen beskriver BMW som en överlägset lyxig, sportig och kraftfull elbil. Här finns...

Elbil

Tesla Model S Plaid är en ruggigt snabb elbil även om Tesla har mjukvarubegränsat toppfarten till 262 km/h. Men i samband med lanseringen skyltade...

Notis

Bilmodellen Renault 5 firar 50 år. Det uppmärksammar Renault genom en konstnärlig nytolkning av den klassiska modellen. I det omtolkande utförandet är bilen givetvis...

Eldrift

Strax innan årsskiftet producerade Northvolt de första battericellerna vid sin fabrik Northvolt Ett i Skellefteå. Under våren startade de första kommersiella leveranserna från fabriken....

Annons