I långt över ett år har Tesla i samband med sina kvartalsrapporter lovat att man snart ska lansera nya mer prisvärda modeller. Det under första halvan av detta året. Nu är det en dag kvar om man slaviskt ska följa kalendern.
– Planerna för nya fordon, inklusive mer prisvärda modeller, ligger fortsatt enligt tidsplan med produktionsstart under första halvåret 2025. Dessa fordon kommer att använda delar av nästa generations plattform samt delar av våra nuvarande plattformar och tillverkas på samma produktionslinjer som vårt nuvarande modellutbud, står det att läsa i den senaste kvartalsrapporten.
Någon bilmodell som kan matcha den beskrivningen har ännu inte presenterats. Tesla har inte heller aviserat något produktevent likt det man brukar göra inför nya lanseringen. Antingen kommer Tesla smyga ut en modell, eller så är den försenad.
Fans som brukar bevaka Tesla har under de senaste månaderna delat med sig av maskerade fordon vid och i närheten av Teslas anläggningar som i alla fall i vissa vinklar kan antyda att något nytt är på gång. Men mer än så vet vi inte.


Tesla har sagt att det är mer kritiskt än någonsin att lansera en billigare bilmodell. Det på grund av det ekonomiska läget och osäkerheten kring globala handelstullar. Att låta nya modeller vara baserade på befintliga modeller ser man också som en viktig strategi under rådande omständigheter:
– Den här strategin kommer att leda till en mindre kostnadsreduktion än tidigare förväntat, men gör det möjligt för oss att på ett mer investeringseffektivt sätt öka fordonsvolymerna försiktigt under osäkra tider. Det bör hjälpa oss att utnyttja vår nuvarande förväntade maxkapacitet på nära tre miljoner fordon fullt ut, vilket möjliggör en tillväxt på över 60 procent jämfört med produktionen 2024 innan vi investerar i nya produktionslinjer, skrev Tesla i senaste kvartalsrapporten.
Rykten: Så blir den billigare Teslan

Enligt tidigare mediauppgifter arbetar Tesla på en modell som kallas för E80 som ska ha premiär i juli. Det rör sig då om en nedbantad version av Model Y. För att få ner kostnaderna kommer man bland annat använda sig av mindre batterier. Uppgifterna nämner ett batteri på mellan 50 till 55 kWh istället för dagens minsta variant som ligger på 62 kWh.
Andra inslag är billigare och mindre fälgar. Plåtfälgar har omnämnts som ett alternativ. Dessutom slopar man laminerade sidorutor, minskar antalet högtalare och tar bort pekskärmen i baksätet.
Stolarna kan dessutom få textilklädsel utan värme och ventilation, den automatiska bagageluckan blir manuell och glastaket ersätts av ett plåttak.
Kanske får vi svaret imorgon (men det skulle vara överraskande).
Kommentera