Den nya regeringen var snabba på att slopa bonusen för elbilar och klimatbonusbilar när de tillträdde förra hösten. Dessutom blev det extra dramatiskt då det skedde med otroligt kort framförhållning.
Åsikterna om det var bra eller dåligt att slopa bonusen splittrar svenskarna. Nästan varannan (45 procent) menar att bonusen borde varit kvar, medan en fjärdedel (23%) tycker att regeringen gjorde rätt.
Av undersökningen framgår det också att det är främst höginkomsttagare som är mest kritiska till att bonusen slopades. Av de som tjänar mer än 50 000 kronor tycker hela 55 procent att det var fel att ta bort bonusen. Motsvarande siffra i spannet 20 000 till 24 999 kronor är bara 32 procent.
Detta visar en undersökning genomförd av SIFO på uppdrag av bilförmedlaren Kvdbil:
– Det finns två läger här. Vi har de som ser bonusen som en viktig pusselbit för att bilindustrin ska fortsätta ställa om och påskynda resan mot ett fossilfritt Sverige, sedan har vi de som tycker att bonusen fungerat som ett bidrag till rika konsumenter, säger Daniel Odsberg, försäljningschef Kvdbil.
Samtidigt kan man tolka att många tycker frågan är svår. Så många som 33 procent uppger att de är neutrala eller helt enkelt inte kan bestämma sig.
Påverkar intresset för elbilar
I undersökningen intervjuades 1447 personer. De fick också frågan om slopandet av bonusen påverkat deras intresse för att köpa eller leasa en ny elbil. Här svarar endast 29 procent att de känner lika stort intresse idag.
Istället så lockas fler av tanken att skaffa en begagnade elbil, eller en traditionell bensin- eller dieselbil. Här har intresset ökat med 6 procent enligt undersökningen.
– Jag kan inte säga att jag är förvånad. Bonusen har varit ett viktigt incitament för många och nu är det dessutom kärva tider. För att inte tillväxten av nya elbilar ska bromsa in, eller rentav tvärnita, kommer industrin behöva möta konsumenternas nya verklighet. När Tesla för några veckor sedan sänkte priserna kraftigt gick en chockvåg i branschen. Det är bara en tidsfråga innan vi får se samma drag från konkurrenterna. Många kommer nog också ställa om produktionen och fokusera på billigare modeller, säger Daniel Odsberg.
Kommentera