Siemens har presenterat sitt nya laddsystem Sicharge Flex utvecklat för att möta den kommande megawatt-eran av eldrivna fordon. Systemet är modulärt och flexibelt med en effektkapacitet från 480 kW upp till 1,68 MW.
Det har stöd för både CCS- och MCS-standarden vilket gör det möjligt att ladda allt från personbilar till tunga lastbilar och bussar med upp till 1 500 A i laddström.
En av de stora nyheterna är den dynamiska effektdistributionen som fördelar strömmen dit den behövs mest i realtid. Laddsystemet kan därför anpassa kapaciteten mellan flera laddpunkter i steg om 80 eller 120 kW för att alltid leverera optimal effekt.
En enda anläggning kan förses med upp till fyra MCS-laddpunkter vilket gör lösningen redo för den nya standarden för megawattladdning av tunga fordon.

Systemet har också en mycket hög effekttäthet på upp till 656 kW per kvadratmeter. Det gör det möjligt att bygga laddstationer med kompakt design även på platser där utrymmet är begränsat. Själv dispensenheterna som fordonen ansluter till kan dessutom placeras upp till 300 meter från centralenheten och monteras på marken, väggen eller i en taklösning för att passa olika typer av installationer.
– Lanseringen av Sicharge Flex markerar en viktig milstolpe i vårt arbete med att bygga ett hållbart ekosystem för elbilsinfrastruktur. Lösningen gör laddning både snabb, pålitlig och effektiv, samtidigt som den är sömlöst integrerad, säger Markus Mildner, vd för Siemens eMobility.
Den första laddstationen med Sicharge Flex byggs i Kufstein, Österrike där energibolaget OMV installerar sex laddpunkter med möjlighet till en framtida expansion. Stationen är strategiskt placerad längs A12-korridoren mellan Tyskland och Italien och ska kunna betjäna både personbilar, ellastbilar och elbussar.
Sicharge Flex premiärvisades på Busworld 2025 i Bryssel i veckan och kommer att finnas tillgängligt på marknaden från 2026.
















Kommentera