Seres 5 snart redo för Europa – premiärvisades i Bryssel

Kinesiska biltillverkaren Seres lanserar nu officiellt sin nya och sportiga premiummodell Seres 5 i Europa. Europapremiären ägde rum på bilmässan i Bryssel i fredags.

Seres 5 ska lyfta märket till nya nivåer genom ”design, smart körning, kraft, räckvidd och komfort”. Seres 5 får ett tåligt LFP-batteri med en räckvidd på mellan 500 till 530 kilometer beroende på utförande.

Den längre räckvidden tillskrivs den fyrhjulsdrivna Premium-versionen som levererar upp till 430 kW (576 hk) i motoreffekt från två motorer. Den ska klara 0 till 100 km/h på 3,7 sekunder. För extra stabilitet och kontroll är chassit tillverkat i en lätt aluminiumlegering som ”tillsammans med fjädringssystemet lovar en förstklassig körupplevelse”.

Seres nämner inget om effekten på snabbladdningen, men att ladda det 90 kWh stora batteriet i modellen med den längre räckvidd från 20 till 80 procent ska ta under 50 minuter. Det mindre batteriet på 80 kWh som sitter i Standard-versionen laddar samma intervall på under 40 minuter.

Elbilen har också stöd för V2V så att den kan ladda andra elbilar och också V2L för att driva andra elektriska apparater. Seres 5 får ett särskilt campingläge och då kan ju V2L komma väl till pass för att brygga en morgonkaffe.

Fokus på föraren

Interiört säger man sig ha skapta en förarcentrerad upplevelse som fokuserar kring tre skärmar. I fokus står en stor centralt placerad skärm på 15,6″. Den kompletteras av en 12,3″ instrumentpanel bakom ratten och en tredje yta i form av en HUD med den viktigaste förarinformationen.

Elbilen får också en röstassistent som ska klara upp till 300 kommandon. Dessa inkluderar bland röststyrning för telefon, klimatanläggning, multimedia och navigering. Målet är att föraren aldrig ska behöva ta händerna från ratten. Förarstödsystemet har 18 funktioner för assisterad körning vilket också ska göra körningen säkrare och tryggare.

Framsätena har 12 olika justerbara lägen, och inkluderar också ventilation, värme och massage.

Har också frunk!

– För att göra Seres till ett nytt, ledande och intelligent elbilsmärke redan från starten 2016, har koncernen varje år investerat över 10 procent av intäkterna till utvecklingen av intelligent EV-teknologi. Vi har byggt upp fabriker med industri 4.0-standard, utvecklat och lanserat batterier med hög prestanda och ett stort utbud av övriga intelligenta EV-relaterade produkter. Idag är dessa teknologier inte bara ledande i Kina, utan ses även globalt som teknologier i framkant, sa John Zhang, styrelseordförande och grundare av SERES Group under presskonferensen.

Lanseringen är planerad till mars i år. Ännu finns inga svenska priser klara, men de tyska priserna vittnar om en modig prissättning på en just nu omskakad marknad efter Teslas prissänkning i fredags. I Tyskland instegsmodellen Seres 5 Standard på 63 900 euro. Den mer kraftfulla Premium-modellen har ett pris som startar på 67 900 euro. Det är en liten bit över vad Tesla Model Y Performance nu kostar i Tyskland.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.