När det var dags för Volkswagens spanska märke Seat att satsa på elbilar gjorde man det genom Seats prestandamärke Cupra. Först ut var Cupra Born. Planerna framåt inkluderar också bara satsningar på elbilar som bär emblemet Cupra.
Vi kommer snart att kunna lägga vantarna på Cupra Tavascan och efter det följer den kompakta stadsbilen Cupra Raval som blir ett direkt syson till Volkswagen ID. 2all. Det har så klart gett upphov till rykten om Seats fortsatta existens som bilmärke.
VD:n Wayne Griffiths som leder både Seat och Cupra förnekar nu att märket ska läggas ner även om det för närvarande inte finns några planerade elbilar som bär emblemet Seat. Men märket ska leva vidare.
– Det är inte ett antingen-eller. Jag är glad att jag har båda märkena, säger han om Seat och Cupra till branschtidningen Automobilwoche.
– Vad som händer med Seat på lång sikt beror naturligtvis på elektrifiering, fortsätter Wayne. Och förklarar att Seat mycket väl kan ta rollen som ”det prisvärda instegsmärket för elbilar i framtiden”.
Wayne fortsätter med att förklara att det är lång tid innan förbränningsmotorn är helt utfasad. När batterierna blir billigare kommer Seat kunna erbjuda en elbil vid sidan av Volkswagen och Skoda.
– Vi har definitivt till 2035 innan vi inte längre kan sälja fordon med utsläpp. Och det kommer att ske mycket utveckling mellan nu och 2035, avslutar Wayne. För Seat handlar det om att man måste kunna tjäna pengar på elbilarna, något som fram till idag inte har varit möjligt i lågprissegmentet där Seat har sin positionering.
Kommentera