I slutet av nästa år ska Rolls-Royce levererar sin första elbil. Elbilen som får namnet Spectre har just varit på besök i Arjeplog där den genomgått omfattande vintertester i sträng kyla.
Testerna är en del av ett omfattande testprogram på 250 000 mil vilket ska simulera 400-års av användande. Idag har Rolls-Royce Spectre hunnit genomgå 25 procent av testprogrammet.
Vintertesterna ska säkerställa att de prototyper Rolls-Royce byggt klarar de mest omfattande utmaningarna under extrema förhållanden och att varje system fungerar som de ska. Testresultaten ska sedan ingå i en avslutande förfiningsprocess som kan överföras till produktionsversionen.
I en film kan vi se Rolls-Royce Spectre i det svenska vinterlandskapet:
Rolls-Royce har ännu inte delat med sig av några detaljer om drivlinan i Spectre. Men förväntningen är en kraftfull drivlina med upp till 600 hästkrafter. Vissa uppgifter tyder på att Rolls-Royce kan ha lånat teknik från koncernsyskonet BMW.
Däremot berättar Rolls-Royce att den elektriska drivlinan bidrar till en betydande förbättring av komforten och förhöjer upplevelsen i kupén jämfört med många tidigare modeller från Rolls-Royce. Batteriet i bilen är lågt placerat i nivå med golvtrösklarna vilket ger en slät golvprofil och en låg sittställning.
Genom att lägga kablar och rörkanaler mellan golvet och batteriet har man dessutom kunnat ge batteriet i bottenplattan ljuddämpande egenskaper vilket ytterligare bidrar till att öka komforten. För att ge Rolls-Royce rätt proportionerar har man monterat på stora 23-tumshjul. Det är den första coupén från tillverkaren med så stora hjul sedan 1926. Den sluttande framrutan bidrar till att förbättra aerodynamiken. Luftmotståndskoefficienten är på 0,26 i de tidiga prototyperna.
Nu när vintertesterna är avslutande återstår omkring 200 000 mil av ytterligare tester runtom i världen under utmanande förhållanden.
Kommentera