Ett lösenord kommer att skickas till din e-postadress.

Mercedes testar sin kommande elbil EQC flitigt inför premiären senare i år. Under vintern har Mercedes vintertestat bilen utförligt i Sverige, och nu är det dags att testa den i den spanska sommarhettan där temperatur går upp mot 50°C. Se den maskerade bilen rulla runt i värmen på bilderna här.

Den torra värmen i Spanien ställer hårda krav på bilen enligt Mercedes. I kyla tappar batterier ”bara” sin energi, men i hög värme kan batteriet skadas. Fokus på testerna i värmen är att testa batteriets kylkrets och hur det påverkar prestandan. Totalt har Mercedes byggt 200 förseriebilar som testas flitigt under varierande förhållanden.

Annons

”Med slutmålet i sikte kan vi nu bocka av ytterligare ett extremt hårt test av våra förseriebilar”, säger Michael Kelz som är chefsingenjör för EQC.

Utförliga tester av Mercedes elbil

Frågor man ställer sig i värmetesterna är hur ur värme, klimatanläggning och kylning påverkar bilens prestanda. Man testar också kupéns komfort och ljudnivåer från vägbuller men också surrande ljud från mekanisk och teknisk utrustning i bilen. Utan en brummande fossilmotor kommer helt nya ljud fram i bilen, förtydligar biltillverkaren.

Ett annat skäl till att man utför tester i olika länder är att man vill kontrollera så att varje system fungerar internationellt. Känner bilen igen vägmärken även om de är lite olika? Känner bilen igen vägtullar? Känner kameran i bilen av hastighetsbegränsningar på rätt sätt?

Mercedes EQC är en helt eldriven fyrhjulsdriven SUV som har premiär 2018.