I veckan som var genomfördes Swedish Electric Car Championship (SECC). Där tävlade ett 30-tal elbilar om att på kortast tid köra mellan Ystad till Haparanda, samtidigt som man givetvis följer trafikreglerna.
Nytt för i år var också att Scania ställde upp. Det med den eldrivna lastbilen Scania 40R A4X2NB. Det är första gången något annat än en personbil ställer upp i tävlingen. Som väntat kom den eldrivna lastbilen sist i tävlingen, men den imponerande ändå på flera sätt.
– Vi utsätter ständigt våra fordon för tuffa tester, det är en självklar del av vår utveckling. Att köra genom hela Sverige på det här sättet är ett lite annorlunda test, men också en rolig utmaning där vår eldrivlina och den publika laddningen verkligen sätts på prov, säger Lars-Erik Stenlund, produktspecialist på Scania Sverige, en av förarna bakom ratten på ellastbilen under tävlingen.
Sträckan mellan Ystad och Haparanda är 160 mil. Scania såg tävlingen som en möjlighet att visa upp sina styrkor. Så som lastbilens stora batterikapacitet som ändå gjorde det möjligt att köra långt mellan laddningarna.
Lastbilen behövde exempelvis inte ladda förrän den kom till Uppsala, vilket är en sträcka på omkring 70 mil från Ystad.
– Det här är ett spännande sätt att testa hur energieffektivt vi kan köra och hur vi optimerar laddstoppen. Upp till Uppsala gick det smidigt, vi slog också nytt distansrekord i tävlingen mellan Ystad och Uppsala på en laddning. Då hade vi åtta procent kvar. I Uppsala laddade vi nästan fullt på en timme med 350 kW. Senare, i Docksta gick det däremot långsammare, då laddarens laddhastigheten var betydligt lägre än väntat, säger föraren Richard Österlindh som normalt arbetar på Scania Democenter i Södertälje.

– För en längre och tyngre lastbil krävs det både gott om utrymme vid laddstationen och hög laddeffekt för att minimera stilleståndstiden och maximera effektiviteten, berättar Richard Österlindh.
Vinnaren av tävlingen blev en Porsche Taycan som körde på 17 timmar och 55 minuter. Scanias lastbil behövde 23 timmar och 38 minuter för att komma i mål. Scania hoppas på att kunna medverka även nästa år, och då kanske med den nya snabbladdningstekniken MCS som är särskilt utformade för lastbilar med laddning på megawattnivå.
– Det var en fantastisk upplevelse att delta i utmaningen. Eldrift ger en tyst och behaglig körupplevelse. Nu siktar vi på att vara snabbare nästa år, då med bättre laddinfrastruktur för lastbilar och med MCS-laddning, avslutar Lars-Erik Stenlund.
















Kommentera