Scanias eldrivna lastbil i produktion – klarar 370 kilometer vid 40 ton

Scania har inlett produktionen av en ny generation eldrivna lastbilar i Södertälje. Här producerar Scania nu lastbilar med R- eller S-seriehytter som ska klara tågvikter på upp till 64 ton.

− Att kunna köra emissionsfritt är inte längre en exklusiv möjlighet för en utvald grupp. Vårt erbjudande täcker in ett brett spann av applikationer och kundbehov. Samtidigt erbjuder vi tjänster som bidrar till att sänka trösklarna och öppna upp för en transformation till fossilfria transporter för många, säger Fredrik Allard, Senior Vice President och chef för e-mobilitet inom Scania.

Scanias nya batterielektriska lastbilar för regional drift ska klara upp till 370 kilometer i räckvidd med en totalvikt på 40 ton. Genom snabbladdning på upp till 375 kW kan lastbilen alltid snabbt komma ut på vägarna igen. Dessutom introducerar Scania nya rekordhöga motoreffekter på upp till 400 eller 450 kW beroende på konfiguration.

− Förutom renodlad fjärrtrafik är det få kunder idag som inte kan få vad de behöver ur ett operationell perspektiv. Det finns fortfarande applikationer som är mindre troligt att elektrifieras omgående. Men många kunder kommer att bli förvånade när de upptäcker vad de här elfordonen är kapabla till och hur effektiva de är ihop med våra digitala tjänster, säger Fredrik Allard.

Scania vidhåller dock att räckvidden kommer att variera beroende på faktorer som vikt, driftstyp, väder, körstil och så vidare. Som ett exempel lyfter man fram en lastväxlare på 27 ton som väntas ha en verklig räckvidd på runt 350 kilometer från ett batteri på 624 kWh.

På 45 minuter kan den ladda på med runt 200 extra kilometer i räckvidd vid en 350 kW-laddare. Men även vid en laddare med en maximal effekt på 150 kW är det möjligt att fylla på med runt 10 mil i timmen hos en lastbil som förbrukar 1,3 kWh/km.

Elektrifieringen kommer att kräva en viss omlärning från åkerier och chaufförer. Framför allt bör man släppa den föråldrade tanken om hur tankningen gått till.

− Många av oss är fast i dieseltänket, det att man alltid går från 10% till 100% när man tankar. Med batterifordon behöver man ställa om och i stället ladda för den sträcka man faktiskt behöver. Har du 12 mil till laddaren hemma på åkeriet är det så mycket plus lite marginal man laddar. Det är onödigt att ladda fullt varje gång, säger Fredrik Allard.

Banbrytande batteriet

Scania använder battericeller från den svenska tillverkaren Northvolt med ett fossilt avtryck motsvarande en tredjedel av jämförbara batteriet i branschen. Batterierna har en kapacitet att driva fordonen i 150 000 mil.

Dessutom kan batterierna i Scanias lastbilar alltid laddas till 100 procent, utan någon nämnvärd risk för degradering. De har dessutom en rak laddkurva, vilket betyder att laddeffekten är jämn genom hela laddningsprocessen. Det ger mer förutsägbara laddtider.

− Vi tror att frågetecknen kring laddning kommer att rätas ut i takt med att användarna lär sig mer om hur batterier fungerar i praktiken. När vi analyserar operationella data från våra uppkopplade fordon blir det ofta uppenbart att en majoritet av våra kunder kan få all räckvidd de behöver. Lastväxlare och andra lastbilsbaserade applikationer kör ofta mindre än 20 mil om dagen när de används i urbana miljöer, avslutar Fredrik Allard.

Nyhetsbrev
Håll dig uppdaterad med Allt om Elbils nyhetsbrev. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.