Säljstart för Zeekr 7X med rekordsnabb snabbladdning – från 579 000 kronor

Zeekr lanserar nu sin tredje elbil i Sverige, det med säljstarten av suven Zeekr 7X. Modellen kommer att erbjudas i tre varianter och kostar från 579 000 kronor. Instegsmodellen sticker ut med rekordsnabb laddning.

Batteriet är på 75 kWh och levererar en räckvidd på 480 kilometer enligt WLTP. Att ladda det vid en 800-voltsladdare från 10 till 80 procent ska vara möjligt på 13 minuter vid en laddeffekt på 360 kW. Imponerande nog ska denna varianten dessutom vara framtidssäkrad för laddeffekter på upp till 480 kW för ännu snabbare laddning i framtiden. Instegsmodellen är bakhjulsdriven och har en totalt motoreffekt på 416 hk och klarar 0 till 100 km/h på 6 sekunder.

Samma modell går också att få med en uttökad räckvidd på 615 kilometer från ett batteri på 100 kWh. Denna modellen kostar från 629 000 kronor. Det större batteriet laddar däremot lite långsammare i förhållandevis till storlek och kräver 16 minuter för intervallet 10 till 80 procent.

I toppen finns prestandamodellen Performance AWD med fyrhjulsdrift som genom två motorer levererar 630 hästkrafter. Denna klarar 0 till 100 km/h på 3,8 sekunder och får ett pris på 689 000 kronor. Även denna har ett batteri på 100 kWh.

Performance AWDLong Range RWDPremium RWD
Pris689 000 kr629 000 kr579 000 kr
0 till 100 km/h3,8 sek6 sek6 sek
Motoreffekt630 hk416 hk416 hk
Dragvikt2000 Kg2000 Kg2000 Kg
Batteri100 kWh100 kWh75 kWh
WLTP-räckvidd543 km615 km480 km
Snabbladdning16 min (10% – 80%)16 min (10% – 80%)13 min (10% – 80%)


Zeekr 7X är designad i Göteborg och bygger på samma SEA-modulära plattform som syskonmodellerna Zeekr 001 och Zeekr X. Med en längd på 4 787 mm, höjd på 1 650 mm och en hjulbas på 2 900 mm är Zeekr 7X ungefär lika stor som Sveriges bästsäljande bilmodell Tesla Model Y.

Zeekr lovar att det ska finnas gott om plats för fem personer. Interiört är det fokus på komfort och digitala upplevelser. Bland annat erbjuder man både kylda och uppvärmda framstolar med inbyggd massagefunktion i ett av utrustningspaketen.

Kupén domineras av en central pekskärm på 16 tum med den senaste generationens navigering- och infotainmentsystem från Zeekr. Som tillval finns också en headup-display på 36,2 tum.

Bagaget rymmer 539 liter och frunken fram under huven rymmer 66 liter.

De första svenska leveranserna ska starta till sommaren 2025.

Nyhetsbrev
Håll dig uppdaterad med Allt om Elbils nyhetsbrev. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.