Säljstart för italienska lyx-elbilen Maserati Grecale Folgore i Sverige

Nu finns Maseratis första elbil Grecale Folgore tillgänglig för beställning i Sverige. Den nya elbilen är tillverkad i Italien och lovar lyx och prestanda och ska förkroppsliga företagets innovation och mångsidighet. Löftet är en perfekt balans mellan sportighet och elegans.

Maserati Grecale Folgore får ett batteri på 105 kWh-batteri med 400V-teknik och ska leverera upp till 500 kilometer på en laddning. Drivlinan är kraftfull och levererar 410 kW (550 hk) med ett vridmoment på 800 Nm. Toppfarten ska överstiga 200 km/h.

Grecale finns också med förbränningsmotor. För att särskilja den eldrivna Folgore-varianten finns en rad unika inslag. Bland annat ”en Folgore-grill” med glanssvarta insatser på en lätt anodiserad silkessvart bas. Splitters, dörrhandtag och sidokjolar har också en finish i glansigt svart. Emblemen och bromsoken är båda i kopparfärger, medan sidoventilationsöppningarna är belysta.

I interiören i Grecale Folgore återkommer Folgore-temat på instrument- och sidopanelerna i kolfiber och koppar, som framhävs av en stämningsbelysning. Tyget i sätena kommer från återvunnet nylonavfall, så som fisknät uppsamlat från haven för att förstärka hållbarhetsaspekten.

Här ser vi också en 12,3″-pekskärm i mittkonsolen som är kompatibel med Apple CarPlay och Android Auto samt en 8,8-tums display till klimatanläggning. Föraren har en display framför ratten på 12,3 tum med den viktigaste förarinformation. Som tillval finns också en head-up-display som projicerar viktig information som hastighet, kartor och vägbeskrivningen direkt i vindrutan.

Den eldrivna Folgore-versionen av Grecale kommer också med fyra körlägen. Max räckvidd, GT, Sport och Offroad. Utöver det kan föraren också skapa sina egna förarprofiler för att anpassa kördynamiken efter egen önskan genom Maseratis personaliseringsprogram Fuoriserie.

Helt klart en spännande lansering med fokus på sport, prestanda och italiensk design. Trots att Maserati nu officiellt lanserar modellen i Sverige har man inte kommunicerat det svenska priset. Det europeiska riktpriset är däremot satt till 122 900 euro (motsvarande 1,4 miljoner kronor).

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.