Säljstart för elbilen Renault Megane E-Tech – startar på 403 900:- med leverans efter sommaren

Nu öppnar Renault orderböckerna för sin nya elbil Renault Megane E-Tech. De första leveranserna är sedan förväntade att starta efter sommaren.

Elbilen kommer i två utföranden och tre olika utrustningsnivåer. En modell har det större batteripaketet på 60 kWh och en motor på 220 hästkrafter. Räckvidden är upp till 470 kilometer (WLTP). Vid motorvägsfart i 130 km/h beräknar Renault räckvidden till 300 kilometer. Priset startar på 453 900 kronor.

Den andra varianten har ett mindre batteri på 40 kWh och en motor på 130 hästkrafter. Här är räckvidden enligt WLTP 300 kilometer. Den modellen är prissatt från 403 900 kronor.

Modellen med det mindre batteriet kan snabbladdas med 85 kW och det större batteriet med hastigheter på upp till 130 kW. I det sistnämnda fallet innebär det att batteriet kan snabbladdas med 300 kilometer på 20 minuter. AC-laddning ska vara möjlig med upp till 22 kW.

Erbjuder en sportig känsla

Renault har arbetat aktivt med att hålla nere vikten på komponenterna. Motorn väger 145 kilo vilket är betydligt mindre än motorn i Renault Zoe. Dessutom har batteripaketet en ny kemisk sammansättning som sänker batterivikten till 395 kilo. Batteriet är också anmärkningsvärt tunt på 11 centimeter vilket ger en lägre bil och en sportigare körkänsla.

Det sportiga utseendet betonas ytterligare av de dolda dörrhandtagen i C-stolpen som ger bilen ett coupéliknande utseende. Även dörrhandtagen på framdörrarna är integrerade och fälls ut när man närmar sig bilen. Som grädden erbjuds Megane E-Tech 20-tums lättmetallfälgarna (tillval) och sportigt distinkta LED-lampor både fram och bak.

I kupén finner vi en uppsättning skärmar som innehåller en förardisplay och multimediasystemet. Multimediasystemet är utvecklat av Google och baserat på Andriod Automotive OS. Här finns funktioner som Google Maps, Google Play Apps, Google Assistant, ruttplanerare och Googles röststyrning.

För att göra körupplevelsen extra behagligt har Renault arbetat extra med att skapa en tyst kupé. En kokongliknande teknik med ljudabsorberande skum i botten ger ett märkbart reducerat vägbuller i låga hastigheter.

Nyhetsbrev
Håll dig uppdaterad med Allt om Elbils nyhetsbrev. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.