Säkerhet i fokus för elbilen: Polestar 2:s varningsljud

Inför leveranspremiären av Polestar 2 i sommar lyfter Polestar nu säkerhethetsfunktionerna i elbilen. En del av säkerheten är elbilens aktiva skydd av oskyddade trafikanter i form av bilens akustiska fordonsvarningssystem.

Systemet som är ett lagkrav på annars tysta elbilar varnar för elbilars framfart i låga hastigheter. I videospelaren nedan kan du lyssna på hur elbilen Polestar 2 kommer varna om sin framfart i låga hastigheter.

Polestar 2 framfartsljud i låga hastigheter

– Vi ville inte att Polestar 2 skulle låta som en robot eller ett symfoniskt rymdskepp. Vi ville ha väldigt naturliga och diskreta ljud som uppmärksammar fotgängare om att bilen är i rörelse. Samtidigt ville vi att Polestar 2 skulle ha ett unikt ljud som är identifierbart med Polestar, säger företagets Vd Thomas Ingenlath.

Så hanterar Polestar 2 en krock

– Säkerhet är av allra största vikt för Polestar, enligt Thomas Ingenlath. Som en del av Volvogruppen, är det viktigt för Polestar att ta vara på den höga säkerhetsteknologin som finns inom Volvo och är så väl förknippad med märket.

Det är viktigt att skydda batteriet i en elbil. Batteriet i Polestar 2 är inneslutet i ett aluminiumhölje integrerat i golvstrukturen på bilens plattform. I en händelse av en kollision kopplas batteripaketet automatiskt bort från resten av bilen. Bilen är designad så att krafterna på karossen leds på utsidan av bilen vid till exempel en offset-kollision. På så vis minskar man risken för att hjulen och andra föremål ska skada kupén och batteripaketet.

Polestar 2 är också först ut med krockkuddar på den inre sidan av framsätena. Dessa nya krockkuddar ingår i standardutrustningen på elbilen.

Som standard ingår också mer aktiva säkerhetshetssystem och assistantfunktioner bland säkerhetsfunktionerna. Det innefattar bland annat system för att upptäcka andra fordon både framför och bakom i dolda vinklar. Den varnar även för fotgängare och cyklister framför bilen.

Polestar 2 får den nya generationens säkerhetssystem, som i framtiden också ska ingå i andra bilar inom Volvogruppen. Det nya förarassistantsystemet ger accelerations-, broms- och styrhjälp i upp till 130 km/h, skriver Polestar.

Nyhetsbrev
Håll dig uppdaterad med Allt om Elbils nyhetsbrev. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.