EU ska nu hitta ett sätt att stötta den europeiska bilindustrin i övergången till elbilar. Rapporter om att de nya utsläppskraven för 2025 är alldeles för tuffa – och att flera av biltillverkarna riskerar att få höga böter om de inte säljer tillräckligt många elbilar har lett till krismöten.
I en ny rapport som publicerades idag skriver EU-kommissionen att man ”har inlett den strategiska dialogen med fordonssektorn för att skyndsamt hantera de aktuella utmaningarna och utforma konkreta strategier och lösningar som säkerställer en stabil framtid för denna nyckelindustri i Europa”.
Men man är också tydligt med att utsläppsmålet för 2025 inte kommer att lättas. Istället kommer man att ”identifiera omedelbara lösningar för att skydda industrins investeringsförmåga” för att säkerställa att industrin förblir konkurrenskraftig.
EU vill verka för att säkerställa tillgången till råvaror och trygga försörjningsleden, tillgången till arbetskraft och kompetens – samt att man måste stå upp för en rättvis handel. Dessutom kommer man öka investeringarna i laddinfrastruktur för att ytterligare främja övergången till elbilar.
Branschorganisationen ACEA välkomnar dialogen. Man vill bland annat se incitament som köpbonusar på EU-nivå som ska få fler att köpa en elbil. Dessutom vill man se mer riktade stöd till den tunga fordonsindustrin.
– Den strategiska dialogen kommer vid en avgörande tidpunkt, då regleringskrav, global konkurrens och svag fordonsförsäljning har pressat industrin, bromsat verksamheter, minskat investeringskapaciteten och påverkat arbetskraften, kommenterar Benjamin Krieger, generalsekreterare på General of European Association of Automotive Suppliers.
Kommentera