Ett lösenord kommer att skickas till din e-postadress.

Amerikanska säkerhetsinstitutet NHTSA har testat Tesla Model X i ett rullningsprov. Genom att i varierande hastigheter skicka ut en bil i sidled in i en sandlåda undersöker hur lätt en bil tenderar att rulla runt.

Generellt sett har större SUV:ar höga tyngpunkter och är kanske mer benägna att slå runt än en mindre och lägre bil. Men Tesla Model X är ett undantag. Testet (se viden nedan) utförs i tre hastigheter och inget får bilen att rulla runt.

Annons

Svaret ligger så klart i Teslas konstruktion, och något som är gemensamt för många elbilar. Batterierna och elektroniken ligger i golvplattan, vilket sänker tyngdpunkten på bilen avsevärt. Se videon nedanför på testat som utförs. Information om hastigheter eller liknande är inget som offentliggjorts i samband med videon.

Förövrigt kan det nämnas att bilen fick fem stjärnor i alla kategorier hos NHTSA och är därmed klassetta i sin kategori. Tidigare klassettan var både förra och denna generationen av Volvo XC90 som nu får se sig slagen.