Så ska Xpeng tillverka elbilar i Europa för att slippa tullar

Den kinesiska elbilstillverkaren Xpeng presenterade nyligen en uppdaterad variant av sin mellanstora SUV Xpeng G6. Den får bland annat betydligt snabbare laddning, där intervallet 10 till 80 procent kan avklaras på imponerande 12 minuter.

Idag levereras Xpeng G6 från en produktionsanläggning i Kina, vilket sedan förra hösten innebär nya importtullar på närmare 20 procent för elbilstillverkaren när bilarna skeppas till ett EU-land. Men enligt tyska tidningen Kleine Zeitung har Xpeng nu hittat en väg runt tullarna.

Man kommer nämligen att producera Xpeng G6 hos kontraktsbyggaren Magna-Steyr i Österrike. Enligt tidningen ska avtalet kunna vara på plats till juni.

Men det handlar inte om någon större volym initialt och det rör sig inte om någon tillverkning helt från grunden. Istället kommer Xpeng att skeppa prefabricerade delar till Österrike som Magna-Steyr kommer bygga ihop likt en byggsats.

Varken Magna-Steyr eller Xpeng har officiellt kommenterat uppgifterna, men tidningen är säker på sin sak att Xpeng är på god väg att slutföra monteringsbeställningen.

Även kinesiska GAC Motors ska enligt uppgifterna ha vänt sig till Magna-Steyr för att börja producera elbilar lokalt i Europa.

För Magna-Steyr är kontrakten viktiga. Nästa år tappar man bland annat viktiga kontrakt med Jaguar, BMW och Toyota. Dessutom gick Fisker som producerade elbilen Ocean vid fabriken i konkurs förra året.

Nyhetsbrev
Håll dig uppdaterad med Allt om Elbils nyhetsbrev. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.