Så ska Volvo och Renault utveckla nästa generations el-transportbilar

Är detta ett första koncept på nya Renault-Volvo-samarbetet?

Franska fraktjätten CMA CGM Group går in som delägare med 10 procent i det Renault-Volvo-ägda samriskbolaget Flexis SAS. Det meddelade de tre bolagen idag under en presskonferens där trion samtidigt presenterade planerna framåt för Flexis SAS.

Samarbetet Flexis SAS tillkännagavs för första gången i höstas, och ska fokusera på att utveckla eldrivna transportbilar till bolagen. De nya fordonen kommer att bygga på en ny elektrisk plattform med hög modularitet. Målet är att både hålla en konkurrenskraftig kostnad och att dessutom avsevärt förbättra säkerhetskraven i segmentet.

Transportbilarna kommer att vara speciellt anpassade för stadsmobilitet, med en flexibilitet för olika batterikapaciteter och ändamål. Dessutom kommer det vara den första eldrivna transportbilen på marknaden som får en 800V-arkitektur. Något som bland annat kan medföra snabbare laddning.

Transportbilarna kommer dessutom att vara en del av ett omfattande logistikmjukvarusystem som kan användas för att övervaka leveransaktivitet och affärsprestanda. Något som väntas minska de globala kostnaderna för logistikaktörer med upp till 30%.

Flexis SAS kommer att ha sitt säte i Frankrike och tillverkningen av transportbilarna ska ske vid Renaults fabrik i Sandouville. Planen är att anställa 550 personer under de kommande fyra åren.

De två storägarna Volvo och Renault som äger 45 procent vardera av bolaget ska investera 300 miljoner euro vardera under de tre kommande åren. CMA CGM Group planerar att investera upp till 120 miljoner euro fram till 2026.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.