Ett lösenord kommer att skickas till din e-postadress.

Litiumjonbatterierna i dagens elbilar, och många andra batteridrivna produkter innehåller kobolt. En omstridd mineral som i vissa fall bryts under tvivelaktiga former. Här tar nu Volkswagen en tydlig ställning – och säkrar upp ansvarsfulla inköp inför lanseringen av sin kommande elbil ID med hjälp av Blockchain-teknik.

Mineralen är omstridd då den största mängden kobolt bryts i Kongo-Kinshasa där frekventa rapporter om barnarbete i gruvor förekommer. Det är dock i undantagsfall, i mindre nogräknade gruvverksamheter. Majoriteten av kobolt kommer från större gruvor, där man använder moderna maskiner och vuxen arbetskraft. Utmaningen är att den ”smutsiga” kobolten blandas ihop med den hållbara kobolten under produktionskedjan – vilket gjort det svårt att säkra ursprunget.

Annons

Nu kommer Blockchain-teknik göra det möjligt för Volkswagen att säkra ursprunget på kobolten och andra mineraler. Nätverket täcker in hela produktionskedjan, där man får information om mineralens ursprung i realtid. I förlängningen säkerställer det att Volkswagen kommer kunna göra ansvarsfulla inköp av kobolt, skriver Volkswagen i ett pressmeddelande.

Volkswagen förklarar ytterligare:

”Den nya plattformen är byggd på IBM:s Blockchain-plattform med Linux Foundation’s Hyperledger Fabric. Tekniken ska möjliggöra spårbarhet och ursprung för mineraler och ge enkel tillgång till informationen för olika intressenter i försörjningskedjan. Deltagarna i nätverket, som validerats av RCS Global Group för att uppfylla standarder för ansvarsfulla inköp, kan bidra till och få tillgång till oföränderlig data på ett säkert och behörigt sätt, för att spåra och registrera mineralflödet över hela försörjningskedjan i nära realtid.”

”Idag består Blockchain-nätverket av deltagare från varje större led i leveranskedjan – från gruva till slutanvändare. Övriga samarbetspartners är Ford Motor Company, Huayou Cobalt, IBM och LG Chem tillsammans med RCS Global Group.”