Toyota förbereder sig för att tillverka en ny generation elbilar med lansering 2026. I förra veckan presenterade man sina batterigenombrott som ska ge elbilar med banbrytande räckvidd till rätt kostnader. Men det är inte bara batterier som ska hjälpa Toyota att sänka priserna och samtidigt öka marginalerna.
Ett andra viktig steg är också att effektivisera produktionen. Genom att använda sig av en ny modulär plattform i sina elbilar i kombination med en automatiserad produktion kommer Toyota kunna producera elbilar mer kostnadseffektivt och snabbare.
– Med nästa generationens produktionslinje för elbilar siktar vi på att ändra ”status quo” för tillverkning med hjälp av den nya modulära strukturen. Den självgående delen av produktionen kommer att stå för hälften av processen och investeringarna, skriver Toyota.
En viktig del i den nya generationen elbilar är ett modulärt chassi som Toyota ska gjuta i större delar, så kallade megagjutningar. Det är en metod som Tesla var först med att börja använda och har förfinat genom åren. Fler biltillverkare håller nu på att ta efter.

Toyota kommer att bygga själva chassit utifrån tre helgjutna delar. Det handlar om en fram-, mitt- och bakdel som sedan sätts samman. Besparingen blir enorm. Med traditionella metoder består exempelvis framdelen idag av 90 delar, och bakpartiet av 85 delar.
På de stora megagjutna delarna kan Toyota sedan börja montera bilens komponenter och andra byggstenar. Det gör att fler personer kan kan arbeta direkt på samma bil, till skillnad från traditionella metoder där montörerna måste arbeta inuti den slutna karossen.
Bilarna kör själva genom produktionen
Nästa steg blir sedan att sätta ihop de tre delarna. Då ska Toyota ha fått till ett kördugligt underrede som kan köra igenom resten av produktionen för egen maskin. Robotar och personal kan sedan arbeta direkt på dessa. På så vis slipper Toyota traditionella löpande band, vilket ger mer flexibilitet i produktionen.

Genom att inte ha någon fast infrastruktur i fabriken kan Toyota snabbare införa förändringar, och minskar dessutom kostnaderna. Toyotas ultimata mål är att kapa ner monteringstiden från runt 10 timmar till hälften.
Kommentera