Porsche har dragit igång ett pilotprojekt där de testar hur man kan återvinna värdefulla råmaterial från högvoltsbatterier från elbilar. Målet är att skapa ett slutet kretslopp där råvarorna kan återanvändas i nya batterier. Något som kommer bli allt viktigare i takt med att elbilarna blir fler.
Projektet är uppdelat i tre steg. Först samlas gamla batterier in. Till exempelvis från gamla utvecklingsbilar. Batterierna mals ner till något som kallas för ”black mass”, en slags granulat som innehåller de värdefulla metallerna som finns i batteriet.
Dessa är metaller som litium, nickel, kobolt och mangan. Hittills har Porsche fått fram ungefär 65 ton av det här materialet.

I nästa steg separerar man metallerna ur massan och renar dessa så att de kan användas i batteriproduktionen. Porsche har en noggrann process för att materialet ska ha tillräckligt hög kvalité för att de ska ge högkvalitativa batterier.
I det sista steget ska Porsche testa att bygga nya batterier som till el viss del består av återvunnet material för att sedan se om de fungerar och presterar tillräckligt bra i Porsches elbilar.
– Med hjälp av innovativa återvinningsprocesser strävar vi efter att minska vårt beroende av volatila och geopolitiskt instabila råvarumarknader. Cirkulär ekonomi är en av grundpelarna i vår hållbarhetsstrategi, och med detta pilotprojekt vill vi visa våra ambitioner, säger Barbara Frenkel, medlem i Porsches koncernledning för upphandling, betonar betydelsen av projektet.
Projektet ska leda till en långsiktig och ansvarsfull batteritillverkning. Genom att använda material en gång till kan man skapa ett värdefullt kretslopp där värdefulla resurser kan användas om och om igen.
Arbetet är helt i linje med kommande lagkrav. EU har exempelvis nya krav på återvunnet innehåll i batterier som börjar gälla 2031. Genom att vara ute i god tid vill Porsche minska sin miljöpåverkan och visa att det är en hållbar industri.
Kommentera