Kommer vi att få se en helt eldriven Mazda MX-5, eller Miata som den också ibland kallas för? Kanske. Mazda har ju tidigare visat upp ett koncept på en eldriven sådan som ”en hyllning till alla som älskar att köra bil”.
Nu har det också uppmärksammats att Mazda har lämnat in ett nytt patent som de kort och gott kallar ”Electric Automobile”. På ritningarna ser bilen precis ut som en Miata men med en serie utrymmen där Mazda kan placera battericeller.
Mazda har visserligen sagt att även nästa version fortfarande blir bensindriven. Men genom skisserna är det uppenbart att man också går i tankarna om att skapa en helt elektriskt variant av denna roadster.

Patentet som lämnades in i USA i oktober 2024 och blev offentligt nu i april visar visserligen en lösning som skulle kunna användas i flera bilmodeller men den bryter normen för hur elbilar konventionellt konstrueras med ett platt tunt batteri i bottenplatten.
Istället visar ritningarna och beskrivningarna tydligt något som fokuserar på en liten sportbil med en låg sitposition. Battericellerna fördelas i en serie fack runtom i bilen. Bland framför föraren, men också vid sidan av i mittkonsolen och i en del av bagaget.
Elmotorn sitter monterad i mitten mellan passagerarna och når bakhjulen med en kort drivaxel. Tanken är att batteriet och elmotorn ska placeras så smart att man får till en perfekt viktfördelning, utan att bilen känns tung och trög i svängarna. Genom att inte ha några batterier under föraren kommer denne också närmare marken – precis som man borde i en Miata.
Kommentera