Jeep står i färd med att lansera sin nästa elbil Jeep Compass. Modellen har ikoniskt upprätta proportioner. En karossform som så klart innebär stora utmaningar för aerodynamiken.
För att säkerställa en så låg förbrukning som möjligt, trots det upprätta formatet har Jeep fokuserat på de små detaljerna som också göra skillnad. Nu berättar Jeeps ingenjörer mer om arbetet.
– Nya Compass är mer än bara en evolution. Det är en revolution i hur vi ser på effektivitet och prestanda, berättar Federico De Medio, Global Program Vehicle Synthesis Manager för nya Jeep Compass.
Bland annat har ingenjörsteamet gett Compass en helt plan undersida för att underlätta för luftflödet under bilen. Som en bonus fungerar dessutom skölden på undersidan som ett skydd vid terrängkörning.
Compass får också en aktiv grill som sitter sömlöst integrerade i stötfångaren som minskar luftmotståndet i högre hastigheter genom att stänga luftintag när kylningen inte behövs.

Jeep har också kompletterat med aerodynamiskt optimerade fälgar och den bakre aerodynamiken har förbättrats genom skarpa bakkanter, spoilers på sidorutorna, en takspoiler och funktionella luftslussar i de bakre hjulhusen.
Under utvecklingen lyckades Jeep förbättra luftmotståndskoefficient med 10 procent. Det ger ett Cd-värde på 0,29. Det är den mest aerodynamiskt effektiva Jeep-modellen som någonsin sålts i Europa.
– Genom att integrera avancerade aerodynamiska lösningar redan från de första skisserna skapade vi ett fordon som ger avsevärt minskat luftmotstånd, ökad räckvidd och förbättrad bränsleekonomi över hela modellprogrammet, samtidigt som vi förblir trogna Jeep-märkets DNA, fortsätter Federico De Medio.
Den helt elektriska versionen av Jeep Compass får en WLTP-räckvidd på 650 kilometer.
Nya Jeep Compass lanseras i Sverige under kvartal ett 2026.
Kommentera