Efter en omtalad brand där en elbil från Mercedes plötsligt började brinna i ett parkeringshus i Sydkorea har myndigheterna i landet börjat kartlägga vilka batteritillverkare som tillhandahåller batterierna i de elbilar som sålts i landet. Batteriet i den branddrabbade Mercedesen kom från Farasis Energy.
Analytiker menar att det inte är tillräckligt för att minska brandrisken och kräver bättre battterihanteringssystem. Dessa behöver ge tidigare varningar och inkludera mer omfattande brandsäkerhetsåtgärder.
Sydkoreanska Hyundai och Kia meddelar nu att man tar de nödvändiga stegen för att något sådant inte ska kunna hända i tillverkarnas egna bilar. Det genom en uppdatering till bilarnas batterihanteringssystem som bättre ska kunna upptäcka avvikelser.
– Den nuvarande BMS kan förhindra bränder orsakade av överladdning i förväg. Med framsteg kommer den nya tekniken också att kunna förhindra batteribränder orsakade av kortslutningar, skriver Hyundai Motor Group i ett pressmeddelande.
Systemet övervakar en rad faktorer, inklusive spänningsavvikelser, isolationsmotstånd, ström- och spänningsförändringar och temperatur. När det nya systemet upptäcker en avvikelse kommer den att bedöma risken, och ett supportteam kontaktar sedan kunden för att boka in en inspektion av fordonet.
Kommentera