Elbilar brinner betydligt mer sällan än exempelvis bilar med förbränningsmotorer. Det visar statistik från hela världens hörn, även i Sverige. Däremot kan en elbilsbrand vara mer aggressiv om den får fäste i högvoltsbatteriet.
Det vill Hyundai så klart inte ska hända och särskilt inte ombord ett fartyg som fraktar elbilar. Men om olyckan skulle vara framme så har Hyundai nu förberett sig. Bilkoncernens logistikbolag Hyundai Glovis har nu utrustat sina 32 biltransportfartyg med ett släckningsverktyg kallat för EV Drill Lance.
Verktyget har en borr som med hjälp av vatten tar sig in i högvoltsbatteriets skyddande hölje och sedan fyller detta med vatten. Det kväver elden och får snabbt ner temperaturen i batteripaketet. Det tar två minuter att skapa ett hål i batteripaketet och branden kan släckas inom 30 minuter.
För att upptäcka bränder ombord har fartygen har man också installerat nytt detekteringssystem som består av 1000 detektorer som snabbt visar om en brand uppstår, och i så fall var. Utöver de 32 egna fartygen chartrar Hyundai också ytterligare 90 fartyg. Även dessa ska få tekniken.
Hyundai Motor Group har också donerat 250 släckningsverktyg till sydkoreanska brandmyndigheter.
MSB gillar tekniken

Svenska MSB har forskat flitigt på området elbilsbränder och har också utvärderat ett gäng metoder för att släcka bränder i högvoltsbatteriet. MSB ansåg också att snabbt ta sig in i batteripaketet och fylla det med vatten var en av de mest effektiva metoderna. De lyckades släcka en övertänd elbil på under 10 minuter med en skärlans.
Kommentera