Omkring 90 procent av alla nya bilar som säljs i Norge idag är elbilar. Målet för 2025 är att alla nya bilar som säljs ska vara elbilar. Det är något som Norges regering verkat för långsiktigt under lång tid genom olika incitament.
Man har helt enkelt gjort det mer fördelaktigt att köra elbil och mer kostsamt att köra en bil med förbränningsmotor. Norge har inga planer på något regelrätt förbud för att sälja nya bilar med förbränningsmotorer under 2025. Något som vissa mediauppgifter hävdat.
Istället kommer man göra det ännu dyrare att köpa och köra en bil med förbränningsmotor från och med 2025. Nu har norska myndigheten Upplysningsrådet för vägtrafiken (OFV) uppdaterat sin skattekalkylator baserad på det nya reglerna för 2025.
Personbilar med utsläpp som överstiger 70 g/km betalar idag en förhöjd engångsskatt. Detta insteget sänks nu till 60 g/km. Dessutom höjs skattenivån med 13,3 procent på engångsskatten. Det kan innebära en avgiftsökning på tiotusentals kronor för en bil som drivs av bensin- eller diesel.
Norge höjer också CO2-skatten på bränsle med 19,5 procent för bensin och 19,6 procent för diesel. Sedan tidigare betalar alla bilar, inklusive elbilar, en viktskatt. Denna nivån kommer att sänkas något, men också inflationsjusteras. Det innebär en kostnad på 12,44 NOK per vikt över 500 kg.
Exempel på några bilar och dess avgifter
Modell | Avgift 2025 | Ökning från 2024 | Drivmedel |
---|---|---|---|
Pinifarina Battista | 19 468 NOK | +563 NOK | El |
Opel Astra | 14 442 NOK | +418 NOK | El |
Volkswagen Amarok | 892 478 NOK | +40 021 NOK | Diesel |
Porsche 718 Boxster | 366 777 NOK | +24 707 NOK | Bensin |
Audi A6 e-tron | 20 837 NOK | +603 NOK | El |
BYD Atto 3 | 15 550 NOK | +450 NOK | El |
Aston Martin V8 | 791 111 NOK | +37 066 NOK | Bensin |
Kommentera